Ervaringen Riese & Müller E-Bike

Ervaringen Riese & Müller E-Bike

Ervaringen Riese & Müller E-Bike

Merk: Riese & Müller
Website: r-m.de
Actief sinds: 1993
Prijsklasse: 3500,- tot 8000,-
Aantal (E-Bike) modellen: +/- 28

Wie een echte Riese & Müller elektrische fiets wil rijden moet diep in de buidel (kunnen) tasten. Riese & Müller is een Duits premium merk. Naar eigen zeggen zijn de fietsen geperfectioneerd tot in de puntjes en van top kwaliteit. Er is een flink assortiment fietsen verkrijgbaar. Riese & Müller levert stadsfietsen, transport (bak) fietsen en vouwfietsen. 

Riese & Müller heeft sinds de oprichting een flink aantal prijzen gewonnen voor design en innovatie. De fietsen zien er dan ook vaak net wat anders uit als dat je gewend bent.

De fiets op het plaatje hieronder is de Riese & Muller Superdelite GT. Deze fiets heeft een prijskaartje van ongeveer 7500 euro. Maar hij ziet er wel geweldig uit, een uniek design en een technisch hoogstandje.

Prijzen Riese & Müller E-Bikes

De prijzen voor een Riese & Müller elektrische fiets beginnen bij ongeveer 3500 euro. Voor dit bedrag heb je dus een instap model. De prijzen lopen al gauw op tot zo’n 8000,-. Daar koop je ook een leuke auto voor. Riese & Müller plaatst zichzelf hiermee dus ook in het hoge segment. De bakfiets begint bij ongeveer 5000 euro. De vouwfiets kun je krijgen vanaf 4000 euro.

Voordelen Riese & Müller fiets

Het merk Riese & Müller kent vele voordelen. Zo is het een absoluut top kwaliteit product. Daarnaast zou het een voorloper moeten zijn qua techniek en zien ze er prachtig uit. Je kunt een echt high end product verwachten wanneer je een Riese & Müller aanschaft. Daarnaast is er een ruim assortiment met verschillende soorten fietsen, voor ieder wat wils. Omdat de prijs hoger ligt kun je er ook vanuit gaan dat nergens op bespaard is. De kans dat je een onderdeel van matige kwaliteit op je fiets vind is dan ook nihil.

Nadelen Riese & Müller fiets

Het eerste nadeel voelen jullie allemaal al aankomen natuurlijk, de prijs! De fietsen zijn uitsluitend voor mensen met een grotere portemonnee of mensen die een top kwaliteit fiets hoog in het prioriteiten lijstje hebben staan. Daarnaast is er vaak een levertijd op dit soort fietsen. Wanneer je een fiets uitzoekt bij je dealer kan het best een aantal maanden duren voordat je ook echt de fiets in handen hebt.

Ervaringen Riese & Müller E-Bike

Hoort bij dit premium merk ook premium klantenservice? Wij gaan op zoek naar de ervaringen van mensen die al in het bezit zijn van een Riese & Müller elektrische fiets.

Facebook reviews

Op Facebook zijn de reviews niet verborgen, de meeste fietsmerken hebben dit wel uitgeschakeld. Ze willen dus graag transparant zijn. Op Facebook zie je dat Riese & Müller een score van 3,7 heeft van de 5 sterren. Dit is nog niet zo indrukwekkend voor een premium fiets merk. Veel bedrijven komen nog wel weg met wat kleine foutjes maar naar onze mening moet een fiets van minimaal 3500 euro toch wel echt foutloos zijn. Gelukkig zijn er ook weinig klachten over de kwaliteit van de fietsen.

De rode draad die terug te vinden is in alle recensies is de lange levertijd. Uiteraard wordt er bij aankoop kenbaar gemaakt dat er een flinke levertijd op de fietsen zit maar deze schijnt ook nog regelmatig overschreden te worden. Als je al een x aantal maanden moet wachten op je fiets is het wel erg vervelend als het dan ook nog eens maanden uitgesteld wordt.

Het is dus belangrijk om rekening te houden met een flinke levertijd.

Riese & Müller reageert op alle negatieve reviews dus dat is wel een pluspunt. Over het algemeen zijn er niet echt klachten over de kwaliteit van de fietsen. Dat is dus wel echt een pluspunt.

Overige reviews

Verder zijn er op internet nog wel wat klachten te vinden over technische problemen. De meeste verhalen zijn van al oudere fietsen maar er zitten ook klachten tussen van mensen die al binnen een jaar problemen ervaren. Uiteraard zou je moeten kunnen verwachten dat een fiets in deze prijsklasse toch wel een tijd probleemloos mee gaat. Zeker wanneer de aanbevolen onderhoudsbeurten worden uitgevoerd.

Conclusie

Riese & Müller is een top merk met prachtige fietsen. Zowel technisch als optisch is dit een product van hoge klasse. De prijs is enorm hoog, of dit buiten proportioneel is is moeilijk te zeggen omdat er weinig andere merken zijn in dit segment. Daarnaast zijn het ook wel echt unieke fietsen dus is vergelijken sowieso wat moeilijk.

Er zijn over de techniek wel klachten te vinden maar deze zijn minimaal. Ook zal de dealer je goed willen helpen wanneer je een fiets in dit segment aanschaft. Wel is de levertijd erg lang. Daarnaast wordt deze ook nog regelmatig overschreden. Dus als je eenmaal besloten hebt een Riese & Müller aan te schaffen begin je aan een nieuw avontuur; wanneer wordt deze geleverd?

Jullie ervaringen

Heb je zelf ervaringen met Riese & Müller elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.

29 reacties op “Ervaringen Riese & Müller E-Bike”

  1. P.k. van Dijk

    Probleem met het plotseling naar vol vermogen springen van de ondersteuning. Erg gevaarlijk! Wie weet oplossing? Sensoren vernieuwen? display vernieuwen?

  2. Pingback: Ervaringen Urban Arrow E-Bike - Bakfiets review - E-Bike Bond

  3. Heb een R&M charger 3 mixe met riem geen speedelec en performance cx sinds 1 week.
    De fiets rijd zeer goed met de nieuwe generatie performance cx is die zeer krachtig maar….
    maakt een storend zoem geluid blijkbaar is dit normaal bij de nieuwe generatie, mocht ik mogen veranderen dan zou ik een idem fiets nemen doch geen CX meer

  4. Ik heb net een nieuwe fiets gekocht en ik heb ook het probleem dat de ondersteuning plotseling naar vol vermogen springt. De fietsenmaker kon niets ontdekken. Ze hebben er 2x 20 kilometer mee gefietst en niets gevonden. Maar vandaag gebeurde het weer! Na 12 kilometer sloeg de ondersteuning weer op hol. Erg vervelend.Ik zou graag willen weten wat ik daar aan kan doen.

    1. Ik rijd met een Charger 3 (45km/h) dagelijks 52km heen en terug naar het werk. Heb de fiets nu van oktober 2020 en reeds 4500 km op de teller. Met een batterij van 625 W kom ik in de Sport-stand net op- en neer. Ik rijd dan zo tussen de 30 en 35 km/h. Om boven de 40 te rijden, zelfs in turbo-stand moet je jezelf wel in het zweet trappen. Ik heb een kettingaandrijving en zit nu al aan een derde kleinste tandwiel achteraan. Ik schakel nogthans niet bruut. Steeds wel gratis vervangen tot nu toe door mijn fietsenmaker. Mocht ik het opnieuw doen, zou ik de riemaandrijving kiezen. Ook de remmen maken vrij veel geluid bij nat weer. Nochthans maak ik ze elk weekend zuiver, net als de tandwielen en ketting. En die voorzie ik dan nog natuurlijk terug met kettingolie. Het stuur staat voor mij iets te laag en ga ik door de fietsenmaker laten verhogen. Hiervoor is een nieuwe stuurpen nodig, maar moeten ook de remleidingen vervangen worden wegens te kort. Dus best eerst grondig testen. Voor de rest rijdt de fiets geweldig.

      1. Beste Gunther, ik heb een Mountainbike superdelight gekocht in juni vorig jaar met riem en een rohloff naaf . Volledig elektrisch schakelbaar. Met 2 accu’s 1125 watt. Kost wat maar nu ruim 4000 kilometer afgelegd. Zonder enige problemen. 10 min afspoelen en weer klaar. Super fiets met 85nm ondersteuning. Cx line motor. Enige minpunt fiets is zwaar maar dat merk je niet als je fietst. En ik vind het oplaad klepje goedkoop voor een fiets van €9200, maar dit is wel de top of de top. Zeker voor een riem aandrijving gaan met automatische spanner. Werkt super geen onderhoud

  5. Ik heb de swing 3. En fiets er mee 4x in de week naar mijn werk. En ben erg tevreden mee. Ondanks dat ik 8 weken niet heb mogen werk ivm corona. Hen ik In 5 maanden bijna 1100 km gereden, zonder problemen.

  6. de riese en muller van mij gaat niet ineens in vol vermogen maar geeft wel af een toe een extra zetje het is net of hij naar de volgende cel gaat (de accu ) en je krijgt dan ineens een extra zetje en dat vind ik wel vervelend de dealer van mij kan niets vinden als hij hem aan de computer hangt maar het blijft vervelend.

    1. Nadeel van deze zware fietsen met dikke banden is dat de accu sneller leeg is dan een doorsnee E-bike.
      Wie heeft hier ervaring mee?

      1. Ik heb sinds één week de Nevo3 GT vario in mijn bezit. Dit is mijn 3e elektrische fiets en heb eerder een Gazelle (drama!!) en een Cube (ook een hele fijne fiets) gereden. Maar dit is verreweg de meest fantastische fiets, zitcomfort, schakelcomfort, onderhoudsarme belt, remt zeer goed, vering uitermate comfortabel, wegligging zeer stabiel door dikke banden, goede balans, prettige wendbaarheid., lange actieradius met mijn 625 Kw accu. Echt geen enkel minpunt!! En dan dat uiterlijk… Wat een ding zeg!!! Wow! Mooi rek ad voorzijde laten plaatsen…. Te gek! Heb op mijn Cube 17000 fijne km gereden en dat ga ik zeker ook halen met deze R&M!

        1. Gert
          Riese und mueller super charger 1000 watt accu, riem aandrijving en rohloff naaf, zou nu wel voor een 1250 watt accu kiezen ivm afstand werk. Ik fiets altijd met volle ondersteuning, op de rechte stukken +/-43 km per uur.
          1 klein technisch nadeel het klepje van de oplader sluit moeilijk.
          Automobilisten kunnen slecht je snelheid inschatten of moeten hier nog aan wennen.
          Ik heb er nu 12000 (twaalfduizend) km mee gefietst in 14 maand, zonder noemens waardige problemen. Top fiets!

      2. Ik rijd al 2,5 jr op een Nevo GT met Bosch CX motor. Bij toer-/sport ondersteuning is de 500Wh accu bij ong. 60 km leeg. Heb daartoe bij mijn dealer voor een schappelijke prijs een 2e 500 Wh bijgekocht.
        Stap nu over op nieuwe Nevo met nieuwe Bosch CX gen4, waarmee ik verwacht geen last meer te hebben van plotseling ongewild opschakelen naar turbo.

  7. Ik heb bijna 2 jaar een supercharger met nu ongeveer 11.000km op de teller nog nergens buiten een aantal platte banden last van gehad. Topmerk

  8. Ik heb nu 2,5 jaar de Charger NuVinci beltdrive . 25000km fietsplezier. Iedere 3000km een onderhoudbeurt (uit voorzorg), dus af en toe nieuwe remblokjes of een nieuwe band. Accu was na 24.000 wel aan vervanging toe, evenals de riem en tandwielen. Geen klachten. Ik hoop dattie nog lang meegaat. Fantastische fiets dus.

  9. Ik rij reeds bijna 3 jaar(19000km op de teller) met een super charger van 2018 met gates riem(45km/u).
    Over het algemeen tevreden over maar sinds hij na een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker is geweest, heb ik problemen met mijn trapfrequentie. Ik maak heel veel trapomwentelingen bij een snelheid vanaf 36 km/u. Meer trapomwentelingen maken, kan ik niet volhouden en rij ik niet sneller dan 38 km/u. Sneller rijden is onmogelijk omdat ik niet zwaarder kan trappen.
    Dit was vooraf niet(vroeger kon ik een zware versnelling trappen en vlot 43 km/u rijden) en ben opnieuw bij fietsenmaker langs geweest. Hij kon niets abnormaal vaststellen. Volgens mij heeft het met een update van de Bosch motor te maken. Heeft iemand hier ervaring mee?

    1. Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met mijn Charger Nuvinci nadat hij een servicebeurt heeft gehad. Het achterwiel was gedemonteerd om een slag uit het wiel te halen. Bij het monteren van het wiel is de omstelling (de hub interface) van de naaf verdraaid. Dat is de schijf waaraan de twee kabels die naar de versteller op het stuur vastzitten. Door deze verdraaiing kon niet meer het hele bereik van de versnelling worden ingesteld. Op internet zijn filmpjes te vinden hoe dat moet.
      Als je niet technisch bent kun je het beter overlaten aan de vakman.
      Succes, Pierre

  10. ik heb 1 jaar volop met een supercharger GT Vario HS 2019 woon-werk verkeer gereden, +6000 eur excl BTW in leasing. Het oorspronkelijke enthousiasme verdween heel snel na de 8e lekke band in 6 maand. Heb uiteindelijk voor +/- 100 eur beide banden laten volspuiten, voor iedereen een aanrader ! Zou hier onmiddellijk voor gaan bij aankoop. Op 6000 km 2x versnellingen aan stuur moeten laten vervangen wat abnormaal is. Zeker in het begin was het dealernetwerk in België totaal onvoldoende met 2 weken wachttijd om een lekke band te herstellen tot gevolg ; niet werkbaar voor woon/werkverkeer. Brede banden : zeker melden bij depannage-oproep, gaat niet op standaard depannagewagen. Er is inderdaad iets mis met de trapfrequentie op zwaarste versnelling ; bijna onmogelijk om aan een ronddraaibaar tempo constant boven de 40 te rijden waardoor je met geen enkele speedelec van een ander merk meekan. Probleem aan fabrikant gemeld zonder reactie. Dealers vinden niets. Ook om de bosch nyon gps te verbinden met telefoon moet je halve IT-er zijn + geen werkbare ondersteuning noch van fabrikant, dealer of Bosch. Tot zover de negatieve punten. Eens dit alles onder controle is ; zalige fiets om mee te rijden, groot batterijbereik. Voor die prijs zou de technische / dealerondersteuning toch wel beter mogen zijn.

  11. Nog geen 1000meter gereden op een Nevo3 GT vario toen al een mankement geconstateerd in de aandrijving. Omdat ik niet goed kon aangeven 500km mee gereden en toen aan de dealer kunnen uitleggen wanneer het fout ging. Bosch geeft opdracht de motor direct terug te sturen. Zit nu al 2 weken zonder fiets. R&M niet te bereiken wordt daar van het kastje naar de muur gestuurd.
    Van de tweede Nevo3 vario fiets zijn de pedalen al naar 2 maanden vast gelopen en moeten er nieuwe op gemonteerd worden. Afwikkeling garantie duurt mij te lang. Koop zelf wel een nieuw paar.

  12. Ik heb een nieuwe riese muller fiets gekocht met twee batterijen van 500 w ik rij
    Meestal rond de 40 km per uur en op de turbo stand ik weeg 87 kg en ik kan met volle battery nog geen
    60 km rijden ik vraag mij of of dit normaal is

    1. Mijn R&M is 2 jaar oud, 2 batterijen van 500w, woon werkverkeer met 1 heel stevige helling van 750 meter, ik weeg 95 kg en haal altijd minstens 75 km, zelfs met enorm veel wind. Gemiddelde (!) snelheid ligt meestal rond de 28-29 km/u, op vlakke , rechte stukken langs kanaal rijd ik dan pakweg 38 km/u, maar verder probeer ik het veilig te houden en zal het minder zijn

      1. Ik vroeg mij af of je dan het hele traject op de turbo stand rijd
        Ik heb ook fiets met dubbele batterij en ik kan geen 60 km doen met mijn twee volle batterijen en ik weeg 87 kg

  13. Ik heb sinds één week de Nevo3 GT vario in mijn bezit. Dit is mijn 3e elektrische fiets en heb eerder een Gazelle (drama!!) en een Cube (ook een hele fijne fiets) gereden. Maar dit is verreweg de meest fantastische fiets, zitcomfort, schakelcomfort, onderhoudsarme belt, remt zeer goed, vering uitermate comfortabel, wegligging zeer stabiel door dikke banden, goede balans, prettige wendbaarheid., lange actieradius met mijn 625 Kw accu. Echt geen enkel minpunt!! En dan dat uiterlijk… Wat een ding zeg!!! Wow! Mooi rek ad voorzijde laten plaatsen…. Te gek! Heb op mijn Cube 17000 fijne km gereden en dat ga ik zeker ook halen met deze R&M!

  14. Ik ben al zes jaar heel gelukkig met mijn RM Cruiser Speedpedelec met Nuvinci naaf. Heerlijke fiets, je kan er zonder problemen 8 uur per dag op fietsen.
    Heb ook de ervaring dat de naaf na een servicebeurt zijn hoogste versnelling niet haalt, en je dus een slag in de rondte trapt om de 35 a 40 km/u te halen. Dit is door een ervaren fietsenmaker met focus op de klus op te lossen. Helaas is het mij al drie keer overkomen dat het een gerenommeerde RM dealer niet lukte om het goed te doen. Ze hebben het te druk tegenwoordig, iedereen wil een e-bike.
    Ik heb er nu bijna 16.000 km mee gereden vooral door Europa: naar Nice, Londen, Praag, Milaan etc. Op standje sport gaat een 500Wh accu ’s zomers ongeveer 35 km mee, een 400 Wh ongeveer 30. Als het koud is 10-20% minder.
    Onderhoud: de Nuvinci naaf ging niet heel lang mee en is na 10.000 km vervangen, ook de velg van het achterwiel want ik rem met blokjes. Na zes jaar heeft mijn eerste accu het leven gelaten. Meer dan een jaarlijkse beurt is niet nodig: zo af een nieuwe ketting, banden, spaken of remblokjes. Magura remmen en Bosch motor zijn perfect en foutloos.
    Mijn enige minpuntje: de Nuvinci/Enviolo naaf heeft te weinig bereik voor een tocht door de bergen. In Nederland is het OK, maar in mijn volgende fiets kies ik een Rohloff of Pinion.

  15. Wie heeft dit probleem.
    Ik fiets met SUPER CHARGE RM met dubbele batterij en rij er nu 2 jaar me. Ik rij naar mijn werk en terug naar huis ongeveer 78 km per dag. Een al voor de 2 de keer de ondersteuning kapot. De eerste keer na 14000 km hij was toen 1 jaar oud en de ondersteuning kapot en een nieuwe gekregen. Nu na 9500 km 1 jaar verder weer de ondersteuning kapot. Wie heeft soort gelijk probleem en wie kan me helpen.

  16. Ik heb een drietal jaar geleden voor de eerste keer een R&M Superdelite met twee batterijen gekocht en zeer tevreden. Helaas werd de fiets in de zomer van 2020 gestolen. Dan maar onmiddellijk een nieuwe besteld die ik heb sinds december 2020. Ik heb er nu zo’n 2.300 km mee gereden. Ik ben veel, veel minder tevreden van het nieuwe model. Vooreerst is er de motor (Bosch Performance Line CX) : op heel wat momenten is het niet meer zoemen dat hij doet maar echt ‘huilen’. Zeer vervelend als je een lange fietstocht doet. Volgens de dealer is het probleem bekend en is er weinig aan te doen. Enige oplossing is een minder krachtige motor plaatsen. Hallo? Voor een fiets van bijna 8.000 euro…!!
    Verder raakt de motor bij een grotere oneffenheid in de weg af en toe de grond (ik meet 1,96 m en weeg 100 kg). En als ik per ongeluk eens in een bocht mijn binnenpedaal onderaan heb staan, dan raakt de pedaal soms de grond (wat bijv. in een afdaling levensgevaarlijk is). De dealer heeft de achtervering al eens op bijna maximale hardspanning gezet maar het probleem blijft (waarom koop je een fiets met een achtervering als die op ‘keihard’ gezet moet worden?).
    Ik zal nu eens naar R&M schrijven maar verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Als deze problemen niet opgelost geraken dan gaat hij er helaas uit en dan kan ik alleen maar constateren dat R&M/Bosch – prijs in acht genomen – een minderwaardig product op de markt hebben gebracht.

    1. Hallo Bernard,

      Heb gemail naar RM redelijk snel antwoord gehad. Ze maken zich er van met dat de garantie bij bosch ligt en niet bij hun. Hopelijk is het nu oke en niet voor 10000 km. We zullen zien.

  17. Goed te vernemen dat meerdere gebruikers last hebben van plotseling ongewild opschakelen naar turbo. Heb ik bij mijn NEVO met Bosch CX ook een paar keer geconstateerd. Iemand al ervaring met de Bosch Perforance Line CX gen4?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *