Bandenspanning elektrische fiets

Bandenspanning elektrische fiets

Bandenspanning elektrische fiets

De juiste bandenspanning voor je elektrische fiets is van groot belang. Met de juiste bandenspanning fietst je fiets erg licht. Dit zorgt ervoor dat je zelf minder hard hoeft te trappen maar zorgt ook voor een grotere actieradius voor je E-Bike. Daarnaast heb je veel minder slijtage aan zowel de banden als andere onderdelen als bijvoorbeeld de ketting en tandwielen.

Bandenspanning elektrische fiets

De bandenspanning van je elektrische fiets is meestal optimaal tussen de 3,5 en 4,0 bar. Wel is het type band ook van invloed. Bredere banden hebben meestal een lagere bandenspanning dan smallere banden. De meeste elektrische fietsen hebben een 37-622 bandenmaat waarvoor een spanning van ongeveer 4 bar optimaal is.

Waar vind je de optimale bandenspanning?

Je kunt de perfecte bandenspanning terug vinden op de zijkant van de buitenband. Vaak staat hier een minimale en maximale spanning. Soms is dit wel moeilijk te lezen. Het is aan te raden om een zaklamp op bijvoorbeeld je telefoon te gebruiken bij de zoektocht.

Of je kiest voor de minimale of juist maximale spanning is vaak een kwestie van smaak. Hoe harder de band hoe minder rolweerstand. Wel lever je met hele harde banden in op comfort. Als je de band iets zachter laat heb je wat meer vering vanuit de band.

Bandenspanning elektrische fiets

Hoe breng je je band op de juiste spanning?

De band op de juiste spanning brengen kun je laten doen door de fietsenmaker. Echter lopen banden altijd een beetje leeg. Daarom is het handig om een goede fietspomp in de buurt te hebben zodat je de banden in ieder geval iedere maand kunt bij pompen. Hiervoor heb je een fietspomp nodig met barometer. Een goede fietspomp is geschikt voor alle ventielen. Hierdoor kun je zowel je stadsfiets als je racefiets en mountainbike banden oppompen. Je kunt ook zien hoeveel druk er in de band zit.

Een dergelijke fietspomp kost ongeveer 20 euro. Hieronder een voorbeeld van een goede fietspomp geschikt voor alle ventielen met drukmeter.

Voordelen hoge bandenspanning

  • Minder weerstand, fiets fietst licht
  • Grotere actieradius
  • Minder slijtage banden
  • Minder slijtage andere draaiende onderdelen
  • Minder kans op lekke banden

Voordelen lage bandenspanning

  • Meer comfort
  • Meer grip

Hoe vaak bandenspanning controleren? 

Het is aan te raden om de bandenspanning met regelmaat te controleren. Vaak loopt je fietsband een beetje leeg. Hoeveel dit precies is verschilt heel erg per band. Daarom is het verstandig om goed in de gaten te houden hoeveel spanning er nog in de band zit. Het is aan te raden om dit wekelijks te doen. Kom je erachter dat je band niet tot nauwelijks leeg loopt? Dan kun je prima elke maand gaan doen.

Waarom loopt mijn band leeg?

Het kan zijn dat banden na een verloop van tijd sneller leeg gaan lopen. Het is normaal dat je je band iedere band bij moet pompen maar iedere dag zou natuurlijk niet nodig moeten zijn. Als dit wel het geval is is de binnenband meestal poreus geworden. Na een verloop van tijd word de band een beetje droog waardoor er lucht kan ontsnappen. Ook is het probleem vaak terug te vinden bij oudere ventielen. Deze willen ook nog wel eens gaan lekken.

De oplossing voor dit probleem is in de meeste gevallen het vervangen van de binnenband. Als het goed is is het probleem opgelost wanneer je een nieuwe binnenband laat monteren. Ook ontsnapt er bij een binnenband met frans ventiel vaak minder lucht dan bij een fiets met ‘’normaal’ dunlop fiets ventiel.

Belang van een ventieldop

Een lekkend ventiel kun je voorkomen door na het oppompen van je band de ventieldop niet te vergeten. Als je fietst zonder ventiel dop kan er vuil in het ventiel komen. Dit pomp je vervolgens tijdens het oppompen je ventiel in. Dit kan lekkage veroorzaken.

Heb je nog vragen of opmerkingen over bandenspanning? Laat dit dan even weten onder dit artikel.

1 reactie op “Bandenspanning elektrische fiets”

  1. Gerrit Balkema

    Bij het oppompen van mijn e-bikes banden, loopt de meter bij het ene ventiel steeds terug bij het pompen en de andere blijft de manometer mooi staan.,wat is het probleem

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *