E-Bike onderhoud

Elektrische fiets onderhoud: hoe pak je dat zelf aan?

Een elektrische fiets is natuurlijk een stuk ingewikkelder dan een normale fiets. Maar heb je ook meer onderhoud aan een e-bike? En is het onderhoud duurder? Worden er andere onderdelen gebruikt? En is het nodig om je elektrische fiets ieder jaar een onderhoudsbeurt te geven? Deze en andere vragen gaan we beantwoorden in dit artikel.

Deze onderhoudsbeurten kun je verwachten bij een e-bike

Een e-bike is natuurlijk ook gewoon een fiets. Je kunt dus in ieder geval hetzelfde onderhoud verwachten wat je ook bij je normale fiets hebt. Zo heeft hij zo nu en dan een servicebeurt nodig en zullen de banden, de ketting en de tandwielen slijten.

  • In principe behoeven de motor en dergelijke elektronische onderdelen geen speciaal onderhoud.
  • Wel heb je natuurlijk te maken met een accu die een levensduur heeft. Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt kun je er vanuit gaan dat een accu een aantal jaar mee gaat. De meeste mensen mogen ongeveer 5 jaar van een accu genieten. Daarna zal deze vervangen moeten worden.
  • Gelukkig heb je in de meeste gevallen recht op een eerste gratis onderhoudsbeurt. Dit wordt ook wel een servicebeurt genoemd.

Deze kosten kun je bij een onderhoudsbeurt verwachten

  • Na ongeveer vijf jaar moet de accu van de elektrische fiets vervangen worden. Een accu kost vaak tussen de 300 en de 600 euro, afhangende van het model en hoe zwaar de accu is. Een 400Wh accu is vaak goedkoper dan een 600Wh accu.
  • 300-600 euro is natuurlijk heel veel geld. Maar gemiddeld kun je dus ongeveer 80 euro per jaar afschrijven op je accu. Op zich is 80 euro per jaar aan onderhoud op het elektrische gedeelte helemaal niet zo gek. Een scooter of auto kost een veelvoud hiervan.
  • Is het tijd voor een nieuwe display? Dan kost je dit gemiddeld 80 euro. Wanneer er alleen een storing is in het display, kan een contactspray de oplossing zijn. Deze kost je gemiddeld 5 tot 10 euro.
  • Een nieuwe ketting en tandwielen kosten gemiddeld rond de 100 euro.
  • Nieuwe remblokken kosten ongeveer 20 euro, en reken extra 10 euro voor de montage ervan.
  • Nieuwe banden kosten ongeveer 50 euro. Dit hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit en het merk.
  • Een jaarlijkse onderhoudsbeurt kost ongeveer 50 tot 80 euro.

Onderhoudsbeurt zelf doen, of uitbesteden?

We kunnen er niet omheen draaien dat een onderhoudsbeurt heel goed voor het behoud van je fiets. Dit geldt uiteraard ook voor normale fietsen maar bij een fiets van 1000-5000 euro is het natuurlijk belangrijker dan bij een stadsbarrel van een paar tientjes. Onderhoud kan reparaties in de toekomst voorkomen. Zo gaat een gesmeerde ketting veel langer mee dan een droge en of roestige ketting.

Ook worden bij een servicebeurt kleine dingen gecontroleerd. Als je spaken bijvoorbeeld los zitten worden deze aangedraaid. Dit kan slagen of kapotte spaken in de toekomst doen voorkomen. 

Een klein rateltje in je fiets of doortrappen door slecht afgestelde versnellingen kan in de toekomst voor grotere problemen zorgen. Als je je fiets wegbrengt voor een servicebeurt worden dit soort zaken gecontroleerd. 

Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik. Gebruik je de fiets elke dag in weer en wind? Dan is het verstandig om het wat vaker te doen. Ben je een mooi weer fietser die ieder weekend 20 kilometer fietst? Dan is 1 keer per jaar over het algemeen voldoende. Bovendien kun je de meeste onderhoud ook zelf uitvoeren.

E-bike onderhoud gereedschap

Onderhoud van jouw e-bike uitbesteden

Een e-bike servicebeurt is wat duurder dan een beurt voor een normale fiets. De meeste fietsenmakers vragen hier 20-40 euro meer voor. De kosten van een servicebeurt verschillen per gebied enorm. Wanneer de eerste fietsenmaker een lager tarief gaat hanteren zullen conculega’s volgen. In Amsterdam zijn servicebeurten bijvoorbeeld vaak veel goedkoper dan in een dorp met 1 fietsenmaker. Meestal kost een servicebeurt ongeveer 50-70 euro kosten. 

Onderhoud van jouw e-bike zelf uitvoeren

Je kunt zelf natuurlijk ook een hoop doen om de levensduur van je elektrische fiets te verlengen. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken in hoe soepel je fiets fietst, de actieradius en het behoud van je fiets. Hieronder vertellen we wat je allemaal zelf kunt aanpakken. Dat scheelt je bovendien ook nog eens behoorlijk wat geld.

Hoe onderhoud ik zelf mijn elektrische fiets?

Er zijn een aantal dingen die je prima zelf onder handen kunt nemen. Scheelt je behoorlijk wat geld en bovendien kun je binnen een paar stappen de levensduur van jouw fiets verlengen.

1. Goed omgaan met de accu

Een accu heeft niet zozeer onderhoud nodig, maar je moet wel goed omgaan met jouw accu. Dit om de levensduur ervan optimaal te benutten. Zo is het belangrijk om de accu vaak te gebruiken. Hierdoor blijft de accu in een goede conditie, waarbij hij wordt opgeladen en wordt ontladen. Bewaar de accu in de winter op een plek waar het niet vriest. Zorg er ook voor dat je de accu niet helemaal leegfietst. Dit kan behoorlijke schade veroorzaken.

elektrische fiets accu

2. Banden oppompen

Zorg dat de banden altijd goed opgepompt zijn. Niet alleen fietst het lichter met goed opgepompte banden maar ook zorgt dit voor minder slijtage. Denk bijvoorbeeld aan de pedalen, de ketting, de tandwielen etc. Deze worden allemaal zwaarder belast wanneer je met zachte banden fietst. Ook loop je grotere kans op lekke banden wanneer de banden niet goed zijn opgepompt. J

e kunt ook zelf de banden plakken van jouw elektrische fiets. Zijn de banden niet meer te redden? Dan kun je ook zelf met deze handige tips de banden vervangen.

E-Bike onderhoud banden

3. Kabels smeren

Je wil natuurlijk graag dat alle kabels soepel blijven lopen. Daarom is het een goed idee om deze zo nu en dan eens te smeren. Zeker wanneer je veel fietst in de regen of wanneer de fiets buiten staat. Het smeren kun je doen met rijwielolie of WD40. Zowel bij de remhandgreep- en versnellingversteller als bij de rem en versnellingen zelf kun je vaak net wat olie in de kabel druppelen. Rem of schakel een aantal keer zodat de olie goed in de kabel komt te zitten.

Let wel op: als je remblokjes hebt is het van groot belang dat er geen olie op de remblokken of velg komt. Dit kan ervoor zorgen dat de fiets erg slecht gaat remmen.

E-Bike onderhoud kabels

4. Ketting smeren

Het schoonhouden en smeren van je ketting is enorm belangrijk. Dit is ook iets wat je zelf kunt doen. Het zou bovendien ook zonde zijn als je iedere keer dat je ketting een beetje droog is naar de fietsenmaker moet. 

Bij een open kettingkast spreekt het aardig voor zich. Je haalt een nat doekje met wat zeepsop over de ketting heen om het ergste vuil te verwijderen. Vervolgens smeer je de ketting in met een daarvoor bestemd smeermiddel. 

Bij een fiets met gesloten kettingkast is er meestal een relatief simpele optie om de ketting te smeren. Je hoeft niet de gehele kettingkast uit elkaar te halen maar kunt vaak alleen een kapje aan de achterkant demonteren. Op deze manier kun je net bij de ketting om deze licht schoon te maken (door de gesloten kettingkast is de ketting vaak veel minder smerig) en deze volgens in de nieuwe verse kettingolie te zetten.

Dit kost je een misschien een kwartiertje maar is enorm goed voor je fiets. Je ketting en tandwielen zullen veel langer mee gaan. Als je een maandje fietst met een verroeste droge ketting kan dit al enorme schade aanrichten.

Bovendien is het goed om aandacht te besteden aan de derailleur. Deze schakelt het kettingwiel over wanneer je gaat schakelen. Het is belangrijk om de derailleur schoon te houden met een borstel, een doekje en wat ontvetter. Wrijf het vervolgens droog.

E-Bike onderhoud Ketting

5. Zuinig zijn op de motor

Het belangrijkste onderdeel van de e-bike is de motor. Het is daarom belangrijk dat deze niet wordt vergeten tijdens het onderhoud. Het onderhoud van de motor zelf kun je beter uitbesteden, maar je kunt wel een aantal stappen ondernemen om het onderhoud van de motor uit te stellen. Zo is het belangrijk dat je de fiets altijd goed schoonhoudt en dus ook de motor. Check ook regelmatig de bandenspanning. Als deze niet goed is zal de motor sneller slijten.

6. Remmen controleren

Controleer ook de remblokken van jouw e-bike. De remmen van een elektrische fiets slijten namelijk sneller dan die van een gewone fiets. Is het nodig om de remmen af te stellen? Dat kun je heel eenvoudig zelf doen. Je moet simpelweg het inbusboutje naar binnen óf buiten draaien. Er komt zo meer druk op de remleiding te staan waardoor de blokken dichter bij de velg komen.

7. E-bike regelmatig schoonmaken

Zorg dat je je elektrische fiets regelmatig schoonmaakt. Dit zorgt ervoor dat de fiets er netjes uit ziet maar kan ook zeker slijtage aan bepaalde onderdelen doen voorkomen. Viezigheid kan ook in de lak en velgen trekken. Op een bepaald punt krijg je dit helemaal niet meer schoon. Dat is zonde natuurlijk.

Je fiets schoonmaken kun je doen met warm water en afwasmiddel en een doek of zachte borstel. Op deze manier krijg je je fiets weer netjes schoon. Gebruik geen hogedruk spuit voor het schoonmaken van je fiets. Dit kan ervoor zorgen dat je vuil juist in de lagers spuit en daarnaast kan het schadelijk zijn voor elektronische systemen, niet doen dus!

Nadat je de fiets helemaal schoon hebt gemaakt kan het nog goed zijn om deze in te spuiten met vocht- en vuilwerende spray.

e-bike schoonmaken

8. Software updaten

Geeft jouw e-bike aan dat het tijd is voor een software-update? Ook hiervoor hoef je niet langer de fietsenspeciaalzaak te bezoeken. Je kunt namelijk heel eenvoudig zelf de software van jouw elektrische fiets updaten. Dit gebeurt vaak via een bijbehorende app. Hiermee houd jij jouw boordcomputer altijd bij de tijd.

software e-bike

9. Verlichting controleren

Veiligheid staat voorop en daarom is het belangrijk om regelmatig de verlichting op jouw e-bike te checken. Meestal is de verlichting direct aangesloten op de accu van jouw fiets. In dat geval zit er een lichtsensor op. Dat betekent dat de verlichting vanzelf aangaat wanneer het donker begint te worden.

In enkele gevallen werkt de verlichting ook op naafdynamo, of simpelweg gewoon op batterijen. Doen de lampen het niet meer? Vervang dan de lampen, of de batterijen.

elektrische fiets verlichting

10. Winterbeurt

Vaak wordt de e-bike in de wintermaanden minder gebruikt. Dé perfecte periode voor een winterbeurt. Tijdens de winterbeurt is het belangrijk om de banden goed te controleren en op te pompen. Ook moet je de accu opbergen op een vorstvrije plek. Een accu kan namelijk niet zo goed tegen vorst en het zou natuurlijk zonde zijn als deze niet meer werkt.

Houd er ook rekening mee dat de kabels kunnen bevriezen en dat de actieradius minder kan zijn.

Onderhoudstips

Om zo lang mogelijk van jouw e-bike te kunnen genieten is onderhoud dus van groot belang. Wellicht komen in dit geval een aantal tips goed van pas. Hieronder zetten wij de belangrijkste tips voor je op een rij.

  1. Plan een onderhoudsbeurt in nadat je 500 kilometer hebt gereden op je elektrische fiets.
  2. Check vaak genoeg of de bouten, schroeven en moeren nog wel op de goede plek zitten.
  3. Controleer regelmatig de remblokken: deze slijten sneller dan die van een gewone fiets.
  4. Maak jouw fiets regelmatig schoon. Zo voorkom je verdere schade aan jouw fiets én de onderdelen ervan. Maak de fiets dus stof- en zandvrij.
  5. Pomp de banden goed op. Banden die leeg zijn zorgen ervoor dat de motor sneller slijt. Bovendien zijn opgepompte banden natuurlijk ook fijner om op te fietsen.
  6. Denk aan je accu. De accu is een van de belangrijkste onderdelen van jouw e-bike. Laad deze daarom altijd op tijd op en berg hem goed op tijdens winterse periodes.
Met deze tips kun je zelf jouw e-bike onderhouden

Alle bovenstaande dingen zijn gemakkelijk zelf te doen. Als je je fiets 1 of 2 keer per jaar wegbrengt en daarnaast zo nu en dan het bovenstaande onderhoud uit voert gaat je fiets vele malen langer mee. 

Meer weten over elektrische fietsen? Klik hier om naar onze homepagina te gaan.

Veelgestelde vragen

Hoe vaak moet ik mijn e-bike onderhouden?

Het is aan te raden om jouw e-bike een keer per jaar door een specialist te laten onderhouden.

Heeft een elektrische fiets meer onderhoud nodig dan een gewone fiets?

Een elektrische fiets heeft hetzelfde onderhoud nodig als een gewone fiets, maar je hebt natuurlijk wel te maken met een accu en speciale banden. Hierdoor zijn de onderhoudsbeurten vaak wel iets duurder dan bij een gewone fiets.

Hoe moet ik de accu van mijn elektrische fiets onderhouden?

Jouw accu kan lang meegaan, mits je er goed mee om gaat. Het is belangrijk om de accu daarom nooit te warm, maar ook niet te koud te laten worden. Ook moet je voorkomen dat de accu helemaal leeg gaat.

Is het onderhouden van je e-bike duurder dan bij een normale fiets?

Ja, naast het hele accu verhaal zijn er nog wat dingen duurder. Een servicebeurt voor een e-bike is vaak een stuk duurder dan die voor een normale fiets. Daarnaast heb je nog een verschil in banden bijvoorbeeld. Eigenlijk moet een elektrische fiets ‘’e-bike approved’’ of ‘’e-bike ready’’ banden hebben. Deze zijn iets duurder dan normale fietsbanden (een paar euro). Daarnaast hebben elektrische fietsen vaak hydraulische remmen, het onderhoud aan deze remmen is iets duurder dan bij een normale fiets. Wederom een paar euro tot een tientje per handeling, maar het scheelt wel. 

Na hoeveel kilometer moet mijn e-bike een onderhoudsbeurt krijgen?

Na de eerste 500 kilometer heeft jouw e-bike behoefte aan een onderhoudsbeurt. Dit omdat ze dan alles nogmaals goed willen controleren. Bovendien behoud je zo de garantie op jouw fiets.

Wat kost een onderhoudsbeurt van een e-bike?

De eerste onderhoudsbeurt is vaak gratis. Dit wordt dan ook wel een servicebeurt genoemd. De prijzen van een basisbeurt kosten ongeveer 80 euro.

Is een onderhoudsbeurt nodig voor een elektrische fiets?

Een elektrische fiets heeft zeker een onderhoudsbeurt nodig, zelfs vaker dan een gewone fiets. Dit omdat een e-bike veel onderdelen heeft die aandacht nodig hebben, zoals de motor, accu en elektronica. Onderhoud is vaak zelfs een voorwaarde voor de garantie.

Wat valt er onder de garantie van een e-bike?

Het verschilt per fietsenmerk wat er allemaal onder de garantie van jouw e-bike valt. Vaak zijn dit alleen de fouten die veroorzaakt zijn tijdens de productie.

Waar is onderhoud voor een e-bike belangrijk?

Een e-bike heeft een paar gevoelige onderdelen, zoals de accu, de motor en de elektronica. Het is daarom belangrijk dat de e-bike regelmatig wordt onderhouden, zodat de levensduur van deze onderdelen wordt verlengd.

3 reacties op “Elektrische fiets onderhoud: hoe pak je dat zelf aan?”

  1. nu weet ik hoe het gaat meeste doe ik zelf al maar wel wat wijzer betaal voor beurt 52 euro ja let op om de 4 maanden heb het nooit gedaan ben nogal handig zelf hartelijk dank groetjes toon

  2. laatst had ik mijn e bike en die van mijn vrouw laten checken omdat wij beide vaak storing hadden met een storings melding wat inhield accu uit en weer indoen of stoppen en display uit en aan doen {shimano}
    Bij de winkel waar ik ze heb gekocht werd de software bij beide fietsen [2jaar oud]opnieuw ingevoerd en deed het daarna weer goed
    2 weken daarna 3dagen fietsen om nijmegen stopte de ebike van mijn vrouw ermee, weer storing via display ,accu,s nog prima.
    Volgende dag ,maandag vlak gefietst, alle bagage op mijn fiets en mijn vrouw zonder accu richting Cuijk{fiets is licht 20kg} en bij Bike totaal in cuijk werd de software geopdate kosten 35 euro lijkt mij vrij pittig ,zeker na de eerdere check bij dealer ,Wat vind U??

  3. Op de display van mijn fiets, Batavus Tourmalet wordt aangegeven dat de fiets een servicebeurt nodig heeft.
    De fiets wordt prima onderhouden, niet door de Batavus dealer..
    Hoe zet ik de display op normaal, fiets reageert namelijk niet meer.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *