Band vervangen e-Bike

Band vervangen e-bike, zelf doen?

Band vervangen e-bike, kun je dit zelf doen? Vroeger verwisselde je zo even je fietsband. Tegenwoordig worden fietsen steeds ingewikkelder. Kun je bij een E-Bike eigenlijk nog je eigen fietsband vervangen? En waar moet je allemaal rekening mee houden?

Band elektrische fiets vervangen of toch plakken?

Als je een lekke band hebt en je deze wil plakken is er goed nieuws. Het plakken van een e-Bike band verschilt niets van een normale band. Zolang je je wiel niet demonteert kun je gewoon je band plakken zonder risico’s te lopen op storingen.

Uiteraard is het wel belangrijk om je band op de goede manier te plakken. Hoe je dat doet lees je hier: Band plakken

Binnen- of buitenband vervangen?

Er zijn bij het vervangen van de e-Bike band een aantal dingen om rekening mee te houden. Denk hierbij aan het volgende:

  • Type buitenband: “e-bike approved” of “e-bike ready”?
  • Sensor achterwiel: magneet en sensor goed op elkaar afstemmen bij terugplaatsen band.
  • Krachtsensor: na vervangen achterband de kettingspanning controleren (digitaal).
  • Aandrijfsysteem: voorwiel-, achterwiel- of middenmotor?

Type buitenband

Voor een elektrische fiets word geadviseerd een ‘’E-Bike Approved’’ of ‘’E-Bike Ready’’ band te hebben. Wat hier precies het doel van is is onduidelijk. Sommige fabrikanten geven aan dat deze berekend zijn op extra remkracht, andere beweren dat de rolweerstand beter is. 

Wat je hier van vind moet je zelf weten maar als je het volgens het boekje wil doen kun je een ‘’E-Bike Approved’’ band monteren.

Meer weten over speciale elektrische fiets banden? E-Bike band, belangrijk?

Sensor achterwiel

Er zit meestal een sensor op de achtervork. Deze meet het aantal omwentelingen en de snelheid. Deze sensor werkt in combinatie met een magneetje welke bevestigd zit op een spaak in je achterwiel. Wanneer je je wiel uit de fiets haalt en er weer in zet is het van belang dat dit magneetje en de sensor weer precies tegenover elkaar komen te staan.

Krachtsensor

Sommige systemen zijn voorzien van een krachtsensor. Deze sensor meet hoeveel spanning er op de ketting of achtervork staat en geeft dit door aan de computer. Deze computer vertaald dit in ondersteuning. Deze krachtsensor werkt niet goed op het moment dat de ketting te strak of juist te los staat. Zorg er dus voor dat de kettingspanning goed is na het vervangen van je achterband. 

Band vervangen e-bike: het aandrijfsysteem

Nu moet je bepalen wat voor aandrijfsysteem er op je fiets zit. Je kunt een fiets hebben met voorwiel motor, achterwiel motor of middenmotor.

Voorwiel band vervangen
Voorwiel aandrijfsysteem bij een elektrische fiets

Voorwiel band vervangen bij elektrische fiets?

Bij een voorwiel motor is het vervangen van een binnen of buitenband achter over het algemeen geen probleem. Zolang je rekening houd met bovenstaande sensoren kun je weinig verkeerd doen. Verder is het achterwiel hetzelfde als een achterwiel van een normale fiets.

Voorband met motor vervangen

In dit filmpje van ongeveer vier minuten wordt het e-bike voorwiel met motor vervangen stapsgewijs uitgelegd.

In het voorwiel zit natuurlijk de motor. Als het goed is zie je een kabel naar de motor lopen. Ergens in deze kabel zit een stekker verbinding. Het is mogelijk om deze stekker los te halen alleen dit is niet aan te raden. 9 van de 10 keer gebeurd er niets alleen sommige fietsen kunnen storingen krijgen nadat je deze stekker los gehad hebt. Je zult dan naar de fietsenmaker moeten om de fiets aan de computer te hangen. Dit kost zo weer een paar tientjes.

Het heeft dus de voorkeur om deze stekker te laten zitten. Wat je wel kunt doen is de voorband loshalen en naast de velg hangen. Vervolgens bind je het voorwiel aan de voorvork vast met een touwtje oid. Daarna haal je de wielmoeten los en laat je het wiel een stukje zakken. Let goed op dat er voldoende ruimte op de motorkabel zit. Als je het wiel een stukje hebt laten zakken kun je de oude binnenband tussen de voorvork en het wiel door halen en de nieuwe er weer tussen duwen.

Nu kun je het wiel weer in de voorvork zetten en de wielmoeren vast draaien. Vervolgens kun je de buitenband monteren. Op deze manier heb je een nieuwe band gemonteerd zonder iets aan het elektrische gedeelte van je fiets te doen. De stekker kan gewoon blijven zitten en op deze manier is het risico op storingen heel erg klein.

Achterwiel met motor

Bij een systeem met een achterwiel motor is de band bij het voorwiel zonder meer te vervangen. Over het algemeen zit hier helemaal geen elektronica en verschilt dit niets met een normale fiets.

Je achterband kun je ook zelf vervangen alleen dit komt wel een stuk preciezer. Het is belangrijk om er rekening mee te houden dat je geen stekkers los haalt. Ook is het belangrijk dat het wiel precies gemonteerd word zoals hij er nu ook in zit. Dit om storingen te voorkomen. Let dus goed op waar eventuele sensoren zitten en zorg dat deze bij het monteren weer op dezelfde plek komen te zitten.

Voordat je het wiel los haalt is het aan te bevelen om deze met een touwtje vast te knopen aan het frame of aan de bagagedrager. Op deze manier zorg je ervoor dat het wiel er niet ineens uit kan vallen. Ook is het goed om van te voren wat ruimte te maken op de kabels. Wanneer je het op deze manier doet kun je de band vervangen zonder risico te lopen op storingen. 

Midden motor band vervangen
Band vervangen bij een elektrische fiets met middenmotor

Middenmotor

Bij een systeem met middenmotor is het vervangen van de banden vrij eenvoudig. Het enige waar je rekening mee moet houden is een eventuele sensor bij het achterwiel. Vaak zit zelfs deze sensor in de middenmotor zelf waardoor het vervangen van banden precies zo gaat als bij een normale fiets.

Ben je benieuwd wat nou het beste aandrijving systeem is voor een elektrische fiets? Dat lees je hier: Voorwielmotor vs Middenmotor

Zelf je e-bike band vervangen? Ja of Nee?

Ja. Als je een beetje handig bent en geduld hebt kun je de band van je elektrische fiets zelf vervangen. Het is belangrijk om rekening te houden met eventuele sensoren. Zoek deze op alvorens je begint aan het vervangen van je band. Vaak is dit een magneetje op een spaak en een sensor op het frame. Dit lijkt een beetje op een kilometer teller. Het is van belang om ervoor te zorgen dat het magneetje en de sensor weer tegenover elkaar komen te zitten. Daarnaast is het belangrijk om geen kabels los te halen. Dit om eventuele storingen te voorkomen.

Heb je nog vragen of opmerkingen over het banden vervangen bij elektrische fietsen? Stel ze gerust hieronder in een reactie en we zorgen dat je vraag zo snel mogelijk wordt beantwoord.

Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets?

Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.

Welke band voor elektrische fiets?

De Schwalbe Marathon Plus komt als beste uit de test, gevolgd door de Schwalbe GT365. Elektrische fiets banden van Schwalbe zijn van een goede kwaliteit. Een ander populair banden merk is Continentaal.

Waar zit de Trapkrachtsensor?

De trapkrachtsensor is meestal gemonteerd bij het achterwiel en zit tegen de ketting aan. Deze sensor heeft als functie om op een eenvoudige manier het spanning signaal door te geven aan de controller.

4 gedachten over “Band vervangen e-bike, zelf doen?”

  1. Tsja, nu wilde ik de binnenband van mijn – e-bike met middenmotor – achterwiel vervangen. Ik mis wat informatie over hoe dat te doen.
    In de filmpjes wordt telkens een losse band getoond. Dat is niet zo moeilijk. Maar hoe haal je ie achterband los? Dát is het probleem. Er zit nog een schijfrem in de weg. Kan ik die zomaar demonteren?
    graag wat meer toelichting.

  2. Buitenband heeft een blaas. Fiets is E bike met voorwielmotor. Ook aanwezig een stel remmen op de velg. Moet dus eerst aan één kant de rem losmaken anders kan er geen buitenband (tussendoor) afgehaald worden. Dan beide schroeven losmaken waarvan de schroef waar de kabel doorloopt moet blijven hangen waardoor geen spanning op de kabel komt. Oude en nieuwe buitenband aan de andere kant ( dus niet waar de kabel in de motor zit) maar waar de rem is losgemaakt verwijderen en op de velg leggen.

  3. Na het vervangen van de achterband van de e.bike middenmotor maakt de scheerresultaat een slepend geluid.
    Als ik de samoerai iets los is het weg.
    Ben ik een ring kwijt ww waardoor de vork teveel wordt ingedrukt?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *