Ervaringen Dutch ID E-Bike

Ervaringen Dutch ID E-Bike

Ervaringen Dutch ID E-Bike

Merk: Dutch ID
Website: www.dutch-id.nl
Actief sinds: 2011
Prijsklasse: 2099,- tot ca 4499,-
Aantal (E-Bike) modellen: 6

Dutch ID bouwt naar eigen zeggen top kwaliteit fietsen. Wat opvallend is is dat ze dit allemaal in Nederland doen. De meeste fietsmerken kopen complete fietsen in vanuit het buitenland. Een aantal merken doen de assemblage nog in Nederland maar kopen frames etc wel in het buitenland in. Bij Dutch ID word de indruk gewekt dat alles in Nederland gedaan wordt. Ook het bouwen van de frames zelf. Dit is natuurlijk wel erg leuk.

De fietsen worden uitsluitend geleverd met een middenmotor. Hier is momenteel ook de meeste vraag naar dus dit is een begrijpelijke keuze.

Prijzen Dutch ID E-Bike

Dutch ID zit in het midden tot hogere segment. Vanaf 2099,- je al terecht voor een elektrische fiets. Dit is geen gekke prijs. Zeker gezien het feit dat dit model is uitgerust met een goede Bafang middenmotor.

Over het algemeen zijn de prijzen van Dutch ID te vergelijken met fietsen van andere merken met dezelfde specificaties. Dutch ID is in vergelijking met andere merken niet goedkoop maar ook zeker niet te duur.

Het duurste model is de Falcon. Dit is een super degelijk fiets met onder andere een riemaandrijving en Bosch CX Performance middenmotor. Deze zeer complete fiets is ook nog voorzien van een Nuvinci versnellingsnaaf. Dit is een traploos versnelling systeem.

Dutch ID Falcon. 4499,-

Voordelen Dutch ID fiets

Er wordt gebruik gemaakt van hoge kwaliteit onderdelen. De fietsen worden geleverd met sterke en betrouwbare middenmotoren. Ook zijn er fietsen met riemaandrijving te krijgen. Dit wordt over het algemeen als erg prettig ervaren.

Het feit dat de complete fiets in Nederland gebouwd wordt is natuurlijk wel erg leuk. Daarnaast is de kwaliteit van in Nederland gebouwde fietsen vaak ook een stuk beter. Ook is het goed voor de werkgelegenheid in ons land. Kortom, je bent dus goed bezig als je een Dutch ID fiets koopt.

Nadelen Dutch ID fiets

Het assortiment is niet heel ruim. 6 elektrische fietsen is voor een e-bike merk niet zo veel. Daarnaast wordt Dutch ID alleen door Profile en Bike Totaal winkels geleverd. Je kunt ze dus niet bij elke fietsenwinkel aanschaffen en ze zijn ook niet online te vinden.

Ervaringen Dutch ID E-Bike

Maar wat is de ervaring van de consument met Dutch ID elektrische fietsen?

Facebook reviews

Op Facebook heeft Dutch ID reviews aan staan. Dit is al een goed teken op zich. Hier scoren ze een 4,1 van de 5. Op zich geen verkeerde score maar er is dus wel wat kritiek.

De eerste slechte review die we tegenkomen gaat over een onderdeel met lange levertijd. Onder deze review is ook direct te lezen dat het opgelost is. Hier dus nog geen gekke dingen. Verder vinden we ook nog een recensie van iemand die helemaal geen Dutch ID fiets gekocht heeft en dus eigenlijk niet relevant is.

Verder op komen we nog een recensie tegen over dat de ketting en tandwielen snel slijten. Dit zijn natuurlijk slijtage onderdelen en hier kan een fabrikant over het algemeen niet zo heel veel aan doen. Het is duidelijk dat er bij Dutch ID niet bespaard wordt op onderdelen dus de kans dat de ketting en tandwielen van matige kwaliteit zijn is dus ook niet zo groot.

 Verder vinden we vooral positieve geluiden. Een hoop mensen zijn erg tevreden over de aangekochte fiets. Op basis van de Facebook reviews lijkt het dus wel een goed idee om met dit bedrijf in zee te gaan.

Overige reviews

In de Google reviews vinden we alleen maar positieve verhalen. Alle reviews zijn top waardoor hier ook een 5/5 wordt gescoord. We vinden hier onder andere een review van een klant die aangeeft de fiets 3 jaar te bezitten en nog steeds een bereik te hebben van 100 kilometer. Best wel indrukwekkend.

Op andere review sites vinden we ook bijna alleen maar positieve verhalen. Best wel opvallend voor een bedrijf dat naar eigen zeggen duizenden fietsen per jaar produceert.

Conclusie

Over Dutch ID zijn bijna alleen maar positieve verhalen te vinden. Er wordt aangegeven dat ze duizenden fietsen per jaar verkopen. Gezien het feit dat ze in alle Profile en Bike Totaal winkels staan is dit aantal ook wel logisch.

Waar veel verkopen zijn zijn vaak veel positieve maar uiteraard ook negatieve ervaringen te vinden. Een bedrijf kan tenslotte niet altijd alles goed doen. 

Uiteraard was er bij Dutch ID wel wat kritiek te vinden maar de positieve berichten hadden absoluut de overhand.

Ben je van plan een Dutch ID elektrische fiets te kopen? Dit is een goed idee. De meeste consumenten zijn uitermate tevreden over het product en de fietsen worden afgemonteerd met goede kwaliteit onderdelen.

Jullie ervaringen

Heb je zelf ervaringen met Dutch ID elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.

3.3/5 - (142 stemmen)

35 gedachten over “Ervaringen Dutch ID E-Bike”

  1. Hallo, ik heb 3 maanden geleden een Falcon besteld. De proefrit die daaraan vooraf ging was prima, echter heb ik de fiets nog steeds niet ontvangen. De frames komen uit Taiwan en daar waren leverproblemen. Ik kom zelf vaak in Taiwan en ben totaal niet bekend met deze problemen. De reden van de vertraging is simpelweg de methode van transport van de onderdelen uit Taiwan: per containerschip. En dat duurt normaal gesproken zo’n 6 weken, als je een goede relatie met de forwarder hebt. Indien niet, staan je spullen een paar weken op de kade te wachten… ik ben benieuwd of er eigenlijk al eens een Falcon daadwerkelijk geleverd is aan een klant?

    Nogmaals: erg positief over de proefrit en de afwerking/kwaliteit…. maar daar heb je vrij weinig aan als je geen fiets hebt ontvangen…

    1. @Harold,

      Ik heb zelf ook een Falcon in de bestelling staan. Deze wordt in week 21 geleverd en staat nog steeds op de planning in het zelfde tijdslot! Zelfs i.v.m. de Corona perikelen en dat sommige onderdelen uit China moeten komen.
      Er is nog nergens een Falcon leverbaar omdat in week 21 ook de eerste productielijn serie voor de Falcon van start gaat. Dit hadden ze je kunnen vertellen bij de verkopende partij. Dus niets ten nadele van Dutch-ID.

      1. @Raymond,

        Hartelijk dank voor deze aanvulling/reactie. Daar was ik niet van op de hoogte. Week 21 is volgende week: Ik ben echt heel benieuwd en kan gewoon niet wachten. De proefrit was zo’n succes, dat als de fiets slechts half zo goed is als bij de proefrit, ben ik nog steeds een tevreden klant. Ik hoop dat de mijne bij de eerste serie zit.

        Ik heb overigens helemaal niets tegen Dutch-ID hoor. In tegendeel: de mensen die ik gesproken heb van Dutch-ID en van MMBicycles waren stuk voor stuk kundige personen die precies wisten waar het over gaat. Was voor mij een belangrijk argument om voor de Falcon te kiezen.

  2. @Harold,

    Ja week 21 is aangebroken. Had al eerder contact opgenomen afgelopen weken, en de Falcon stond nog steeds op week 21. Maandag ochtend ga ik gelijk bellen of ze meer kunnen vertellen over de levering. Nu inmiddels lang genoeg gewacht 😉 Jij ook succes met je aankoop straks! De Falcon zal ons zeker niet teleurstellen…

  3. Vandaag is hij afgeleverd… mooi hoor.

    Alleen bij testrit nummer 1 na 10 km stopte hij er mee: foutmelding 606. Terug gefietst (tegenwind) naar de dealer. Die kon niets echt iets vinden, heeft wat kabeltjes opnieuw aangesloten en de fout was “verholpen”. Bij rit nummer 2 helaas weer dezelfde fout, nu na zo’n 7 km. De mijne gaat terug en ik koop een Giant.

      1. Update: fiets werd keurig opgehaald en dezelfde dag terug gebracht. Nieuwe kabelboom en problemen lijken verholpen. Natuurlijk slecht verhaal dat dit kon gebeuren, maar de service teams die dit probleem hebben opgepakt verdienen absoluut een compliment.

        Top service tot nu toe.

        Wordt vervolgd.

        1. Vervelend te horen. Ik heb dus ook een D53 besteld. Die laat idd op zich wachten, balen. Maar tijdelijk een leenfiets gekregen. Goede service van de dealer zelf. Wacht er nog steeds op. Fijn dat ie lekker rijdt en gelukkig goede service voor reparatie. Veel veilige km’s toegewenst!

        2. Update Falcon fiets;
          Hebben nu enkele dagen fiets in gebruik. Fiets rijd heerlijk. Tot nu toe geen problemen gehad.
          Wat we wel jammer vinden is dat de actieradius van de 500 watt accu slechts 75 km. is bij de ondersteuningstand Toer blijkt te zijn. Bij de Flyer met ook 500 watt accu was dit 100 km.

          Wat we ook missen is dat je bij de koplamp geen stand heb dat je de voor/ achterverlichting zo kan instellen dat het licht bij schemer automatisch aan gaat.

  4. L.s.,
    In tegenstelling tot bovenstaande berichten verkeer iki nopg niet in het bestel stadium. Verre van dat.
    Anders dan de prijs en de kabelboom (fouten maken mag, het is maar hoe je het oplost), zijn er nog nadelen te noemen? Zaken waar je op moet letten bij de Falcon?
    dank voor jullie reacties.

    Groet Carolus.

  5. Marga en Peter

    Mijn vrouw en ik werden vandaag door onze rijwielhandelaar gebeld dat de beiden fietsen type Falcon binnen waren en dat we ze morgen na 12.00 uur kunnen komen afhalen. We zijn benieuwd of we ook problemen krijgen.

  6. Ik kreeg vandaag ook bericht. Morgen ochtend ophalen bij de rijwielhandelaar. Ben zeer benieuwd naar de fiets. Ik hou jullie op de hoogte!

  7. Ik heb er inmiddels zo’n 200km op zitten. Probleemloze kilometers!!!! Heerlijke fiets.

    Enige probleem is dat hij zo soepel fietst dat je wel erg snel harder gaat dan 27km/u…

    1. Marga en Peter

      Harold, heb jij ook de ervaring dat wanneer het symbool van de accu oranje de ondersteuning in Turbo niet meer werkt en daarnaast dat de trap ondersteuning flink minder wordt?

      1. Dat is als de accu minder dan 30% is? Heb ik nog geen ervaring mee… mijn tochten zijn zo’n 80km en ik heb de 625 uitvoering. Maar ik ga dit checken…

        1. Beste Harold,
          Bedankt voor je reactie.
          Het klopt inderdaad dat dit bij 30 % gebeurd.
          Marga en ik hebben voor de 500 gekozen daar we € 200,00 meer prijs op de €4.500,00 al duur genoeg vonden.
          We zijn benieuwd naar jou ervaring.

          1. Harold, jij hebt volgens mij dezelfde accu als mij de 625. Bij mij gaf deze van de een op de andere dag geen power meer aan de fiets. Telkens melding “tot ziens” en de fiets schakelde zich uit.
            Bij de dealer kreeg ik te horen dat ik al de 4e ben met deze problematiek en schijnt er een probleem te zijn met de 625W Accu batch. Aangezien wij de fiets rond dezelfde tijd hebben, heb jij mogelijk ook een accu uit deze foute batch. De mijne wordt uiteindelijk omgeruild voor een nieuwe. Dus ik zou het ook maar even in de gaten houden voordat je fiets er mee ophoudt (op een slecht moment). Succes met de info!

  8. Ik heb ‘m ook vandaag opgehaald. Moest om de Bosch Kiosk lock te activeren € 10,00 betalen. En dan blijkt nog in de overeenkomst die je uiteraard daarna pas krijgt dat deze lock maar voor 2 jaar is, daarna moet je weer opnieuw betalen. Beetje jammer van zo’n Bosch systeem.
    Ook kregen we mijn Dutch-ID Falcon niet geregistreerd. Dutch-ID app herkent framenummer niet. Dus dat moeten ze a.s. maandag oppakken. Gekocht bij BikeTotaal filiaal in Wouw. Hele aardige en behulpzame medewerkers van het filiaal. Echt een aanrader om daar te kijken voor een fiets. Super service waarmee ze je proberen te helpen en van dienst te zijn!
    Eerste rondje rond ons water hier gereden. Het is wat je zegt. Je rijdt zo die 27 km/uur. Wat een kracht in die fiets. En rijdt i.d.d. fantastisch! Nu nog de Dutch-ID app aan de praat zien te krijgen en dan zijn we klaar om volledig te gaan uitproberen!

  9. Inmiddels ook meer dan 300 km gefietst. Ik had problemen met de GPS unit die niet continue mijn locatie weergaf, maar dit is door Dutch-ID feilloos op afstand opgelost, waarvoor mijn dank. Ik zelf heb ook de 625 accu en is een waar genot. Naarmate je langer een route fietst stelt de nog te rijden aantal km zich automatisch bij. Met volle accu wisselend tussen tour, sport en turbo haal ik toch ruim 145 km, een zeer mooi resultaat moet ik zeggen. Ook de extra felle lamp blijkt automatisch te verspringen bij naderende schemering en rijden in bosgebied en open landschap. Deze verspringt automatisch tussen normaal een felle lamp nagelang het donkerder wordt, leuke optie. De fiets zelf rijdt ideaal en zelfs op kier verharde paden zoals door het bos prima te doen dankzij de dikkere banden. Ik ben er super tevreden mee!!!

  10. Nu 500 km erop zitten. Geeft de Bosch Kiox nu een melding dat ie onderhoud nodig heeft bij 500 km, moet zijn 1500 km. Dus moet het laten aanpassen bij de rijwielhandelaar. Zij het niet dat de Kiox na de melding zichzelf uitschakelt en ik dus niet meer kan fietsen. Moet nu langs de dealer met een fiets die niet meer aangaat. Helaas vandaag gesloten, dus zie geen kans meer om te fietsen. Nu nog uitzoeken hoe ik de fiets daar krijg zonder ondersteuning. Tweede tegenvaller met DutchID Falcon i.c.m. Bosch Kiox binnen 500 km.

  11. Naar lang wachten is de falcon fiets bij de dealer.Fiets ziet er degelijk uit.Wel zijn de kabels slordig( geen kabelbinder).Na een test rit teleurstelling,zadel glij je gemakkelijk van af(persoonlijk natuurlijk).
    Versnelling verhouding niet goed,tot 20 km prima.Daarna teveel omwentelingen in hoogste versnelling.Dealer kan dat oplosse door een ander tandwiel en riem.Jammer voor een fiets van bijna 5000 euro.Ik heb van de koop afgezien.

  12. n het voorjaar heb ik een Dutch id comfort damesfiets en een comfort herenfiets zonder bovenstang( geintje) gekocht bij een profile dealer. De meest opvallende eigenschappen zijn:
    – alu frame is uitstekend met schitterend wegegewerkte lasnaden en een zeer lage instap.
    – De bafang M420 motor is werkelijk fluisterstil en werkt prima.
    – en zeer balangrijk aspect is de accukabel, die via de achterzijde van de verbrede zitbuis naar de motor loopt en dus niet via de binnenkant van het spatbord wat je bij veel gerenommeerde merken ziet. Dit is nl echt een baggersysteem waar de ruimte tussen de buitenband en spatbord minimaal is en de prut zich alleen maar ophoopt. Een schitterende oplossing van dutch id.
    – Shimano rollerbrakeremmen die zeer onderhoudsvriendelijk zijn en als je gedoseerd fiets uitstekend werken. Vele mensen zijn tegenwoordig gek van hydraulische velg of schijfremmen. Hoewel de werking prima is zijn deze relatief duur en zijn er nog diverse nadelen aan tw: bij velgremmen lopen je remblokken tegen de velg als er een spaak breekt en bij beide hydrolische systemen moet je als je een band wil plakken niet per ongeluk de remhendel inknijpen want anders moet je de remleiding ontluchten, kortom shimano rollerbrakes geven de minste zorgen m.b.t het remsysteem en je bespaart er geld mee uit.
    – Met gedoseerd fietsen bedoel ik: op lange rechte wegen gemiddeld 20 km geen probleem maar in bochtige boswegen rij dan gem 16 km of zelfs nog iets minder. Pas ook bij het naderen van een bocht of kruising je snelheid op tijd aan waardoor je remsyteem minder te lijden heeft en je overzicht maximaal blijft waardoor je veiligheid is gewaarborgd.
    – het gebruik van rvs kettingspanners geeft veel vreugde bij het spanne van de ketting. Vele merken gebruiken deze niet meer met alle ongemakken die je dan zal ervaren.
    De dutch id comfort is naast een prachtige, solide en betaalbare fiets ook nog een uitstekend afgemonteerde fiets waar diverse merken een puntje aan kunnen zuigen.

    1. Hallo, hoe zijn de afgelegde kilometers?
      Ik heb zelf ook een Comfort maar kan maximaal 60 km bereiken, terwijl ik alleen stand 1 of 2 gebruik.

  13. Ja, Dutch ID ziet er inderdaad geweldig uit.
    Ik heb de fiets bij de dealer gezien en kennissen van mij hebben beiden een D ID aangeschaft.
    Ik schrik echter van de prijs…. Jeetje, 4.500€ is voorwaar geen ´koopje…´
    Heb nu een Giant Entour disc gekocht voor de helft van de prijs en deze fiets loopt ook geweldig. Is stabiel, goeie actieradius (min.100km) en prima afgestemde ondersteuning.
    Vooralsnog ben ik blij met deze keuze.
    Met vriendelijke groet,
    Janosh

  14. Vreemd, in het eerste stuk op deze site staat dat de fiets geheel in nederland ord geproduceerd. Maar…. verder op in de revieuws lees ik dat het frame uit Taiwan en andereonderdelen uit China komen…… hoe zit dat…..
    Mvg Aatje

    1. Hoi! Dutch ID communiceert dat ze met de hand gebouwd worden in Nederland.

      Ze bouwen alleen niet alle onderdelen zelf. Er komt dus zeker een groot gedeelte van de onderdelen uit China. Dat hoeft niet per se verkeerd te zijn.

      Bijvoorbeeld AXA, Selle Royal, Schwalbe en andere bekende merken produceren allemaal in China. Je zult dus zeker Chinese onderdelen tegenkomen maar dat hoeft niet iets te zeggen over de kwaliteit.

      Ik begrijp uit het verhaal van Dutch ID dat frames in Nederland gemaakt worden en de assemblage ook in Nederland gebeurt.

      Bron: https://www.dutch-id.nl/handbuilt/

  15. Ik heb een Infinity belt gekocht /besteld met 500 w accu. Wachttijd/aflevertijd is idd lang !!
    20-11 besteld, 19-01 afleveren. Das bijna 8 weken voor een fiets.
    Ben heel benieuwd na het lezen van bovenstaande ervaringen hoe hij zal bevallen.

  16. Ik heb nu bijna 2000 km gereden met een Infinity GT. Rijdt prima, maar er zijn wel tegenvallers.
    Als de accu er uit is, kan je deze bijna niet meer terugkrijgen, is heel veel kracht (geweld) voor nodig. De dealer heeft geprobeerd dit op te lossen, maar daarna rammelde de accu in het frame. Dus óf rammelen, óf niet goed te plaatsen. Daarbij zit de accu of kap op accu gewoon scheef in het frame. Is lelijk en zo kan er volgens mij ook vocht bij accu komen. Drie keer terug geweest bij dealer, niet opgelost en Dutch-id wijst voorlopig gewoon naar de dealer.
    Als tweede vind ik de motor een slingerend schurend geluid maken. Eerste diagnose van dealer was dat de riem aanliep, maar dat was niet de oorzaak. Tweede diagnose van dealer was dat de riem te strak stond. Deze is wat losser gezet en het scheelt wel iets in geluidsvolume, maar het gierend slingerend geluid blijft wel hoorbaar.
    Als derde heb ik lakschade door het gebruik van fietstassen. Zowel dealer als Dutch-id adviseren een lakstift maar beiden kunnen me niet vertellen welke dan.

  17. Ik heb in het voorjaar van 2019 een Dutch ID infinity 50 gekocht. Tot op de dag van vandaag haal ik meer dan 170 km uit een volle accu. Weliswaar alleen door op de eco-stand te fietsen. Op zich een fantastisch resultaat. Heb zo’n vermoeden dat dit bereik gehaald wordt door de relatief hoge trapfrequentie waarmee ik fiets, m.a.w. weinig vraag van vermogen van de accu. In algemeenheid; nog geen enkel probleem gehad. Heb er inmiddels iets over de 7.700 km op zitten. Tijdens de onderhoudsbeurten alleen de remschoenen/blokjes vervangen. Gebruik bestaat voor 80% uit dagelijkse toertochten. Met vakanties ook berg op met stijgingen van boven de 20%.(dan is de accu al na ongeveer 40 km leeg dus acculader meenemen). Minpunten zijn: ruimte tussen de band en spatbord is te gering waardoor bij bosrijke tochten vuil ertussen ophoopt. Volspatten van vuil aan de onderkant en voorkant van de middenmotor (mis spatlap oid). Klein minpuntje voor mij: beschik over naafversnelling Alfine 8, deze biedt voor mij onder normale omstandigheden, bij een snelheid van 23-25 km/uur, niet het juiste trapritme. keuze is dan of te zwaar of te licht.

  18. Ik heb augustus 2021 een Phantom 85 gekocht en vanaf het begin last van een vreselijk rammelende accu in frame.
    Meermaals terug geweest bij de verkoper.
    Deze kon er niets aan doen 🙁
    Heb toen voor enkele euro’s kleine zelfklevende stootkussentjes bij de Hema gekocht en deze onder de accu geplakt, probleem verholpen.
    Eind februari 2022 ontstond er een olielekkage aan Enviolo versnellingsnaaf, fiets had slechts 900 km op de teller.
    Nu op 20 april staat de fiets nog steeds bij de fietshandelaar.
    Men zegt dat er leverings problemen zijn van een nieuw wiel.
    Firma DutchId van deze problemen telkens op de hoogte gebracht, maar het enige dat zij zeggen is; heb geduld.
    Wat een waardeloze service voor een fiets van €5000.
    Ze nemen niet eens de moeite om een wiel uit hun voorraden op te sturen.
    In het kort: MISKOOP van de eeuw!!
    Met mijn vorige Kalkhoff heb ik 30000 probleemloze kilometers op 5 jaar tijd gefietst.

  19. Phantom 4300 gekocht, staat nu langer bij de dealer dan ik mijn eigen schuur.
    Rammelende accu waardoor de accuklep open slaat en je deze bijna er af trapt. Display gaat gelijk in lock functie omdat de stroom is onderbroken, enkele seconden later weer in unlock…. Rijdt zeer knullig als je net iemand passeert.
    Moet constant het wegdek bekijken of er teveel hobbels zijn en of de klep niet open slaat. Fiets staat nu alweer voor de 2e keer ter reparatie. Ruim 4K DUTCH id doe er wat aan!

      1. We wachten al meer dan een jaar op een dutch is men durf niet te zeggen wanneer de fiets geleverd wordt Zw wachten op een onderdeel die in een container staat er is een verschil over de vrachtkosten
        Kan dus nog wel jaren duren
        We gaan maar op zoek naar een andere fiets die wel te leveren valt
        Diep triest.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *