Ervaringen VanMoof E Bike

Ervaringen VanMoof E Bike

Merk: VanMoof
Website: VanMoof.com
Actief sinds: 2009
Prijsklasse: 3398,-
Aantal (E-Bike) modellen: 2

VanMoof is een Nederlands bedrijf wat zich tegenwoordig alleen focust op grote steden wereldwijd. Er zit een VanMoof winkel in onder andere Amsterdam, Berlijn, Londen, New York en Tokyo. Een VanMoof is naar eigen zeggen de perfecte stadsfiets. De fiets is hip, snel, sterk en innovatief. Op dit moment heb je niet heel veel keus als het gaat om een VanMoof E Bike, de S2 en X2. Beide zijn erg hippe fietsen met een super mooi design.

VanMoof E-Bikes
VanMoof S2 en X2

De S2 en X2 zijn elektrische fietsen met slimme opties. Zo zit er een alarm op de fiets, een Smart Lock welke je kunt openen met je telefoon en een GPS tracker. Als je fiets gestolen wordt stuurt VanMoof een team om deze op te sporen. Ook kun je zelf mee zoeken naar je gestolen fiets.

Het slot kun je ook open maken door middel van een code op de fiets zelf. Als je je telefoon vergeet kun je je fiets dus alsnog open maken. 

Opvallend is dat deze hypermoderne fiets alleen leverbaar is met voorwiel motor. Waar eigenlijk ieder merk steeds meer overstapt op een middenmotor.

Prijzen VanMoof E-Bike

Het prijzensysteem is erg overzichtelijk. Een VanMoof fiets kost 3398 euro. Daarnaast heb je verschillende opties. Zo kun je een bagagedrager of een extra slot toevoegen. Logischerwijs betaal je daar wat meer voor.

De VanMoof is voor een fiets met voorwiel motor erg duur. Natuurlijk betaal je ook voor alle innovatieve opties en het design. Of de fiets zijn geld waard is is heel persoonlijk. Als je houdt van het design en de technische snufjes zou dit zomaar de fiets voor jou kunnen zijn.

De tegenhanger van VanMoof is het Belgische merk Cowboy. Deze fiets lijkt qua design wel wat op de VanMoof en heeft ook leuke technische snufjes. Deze fiets kost ‘’slechts’’ 1990 euro. Een verschil van 1400 euro. Of de fiets helemaal vergelijkbaar is durf ik niet te zeggen maar qua design is dit ook zeker een prachtige fiets.

Cowboy e bike
VanMoof tegenhanger ”Cowboy”. Deze fiets kost slechts 2290,-.

Voordelen VanMoof E-Bike

De VanMoof fietsen zien er natuurlijk prachtig uit. Daarnaast is het hele anti diefstal gebeuren ook een groot voordeel. In de grote stad is de kans dat je fiets gestolen wordt aan de orde van de dag. Daarom kan het heel waardevol zijn om een fiets te hebben met alarm en tracking systeem. Ten eerste zullen alle fietsendieven die hiervan op de hoogte zijn de fiets laten staan. Mocht er dan toch een niet zo professionele dief tussen zitten kun je in de meeste gevallen je fiets opsporen en terug krijgen. Mocht dit zelf niet lukken komt het VanMoof team je helpen je fiets terug te krijgen. Voor deze garantie betaal je 100 euro voor 1 jaar of 240 euro voor 3 jaar.

Daarnaast zijn de technische snufjes erg leuk. Als je een echte gadget freak bent is de VanMoof fiets net wat voor jou!

Nadelen VanMoof E-Bike

De fietsen zijn relatief duur. Vanaf 3400 euro is niet bepaald een koopje voor een fiets met voorwiel motor.

Daarnaast is er een zeer klein assortiment van 2 modellen.

Ook heeft VanMoof weinig winkels. Zo zit er alleen een VanMoof winkel in Amsterdam. Als je een probleem hebt met je fiets moet deze dus of naar Amsterdam gebracht worden of opgestuurd worden. Als je een klein (garantie) probleempje hebt met je fiets kun je dit dus niet even snel in de buurt laten fixen. Uiteraard kun je met een VanMoof wel gewoon bij je lokale fietsenmaker terecht voor regulier onderhoud en reparatie. 

Ervaringen VanMoof E-Bike

Maar hoe denken de kopers over deze fiets? Hoe wordt garantie in de praktijk opgepakt?

Facebook reviews

Op Facebook staan reviews helaas uit. Hier worden we dus niet zoveel wijzer van. Verder vinden we wel erg veel verhalen over VanMoof. Het grootste gedeelte van deze verhalen is erg positief. De gemiddelde VanMoof rijder is trots op zijn of haar aankoop en laat dit graag zien. Uitgebreide verhalen met foto’s zijn te vinden op Facebook. Ook is er een lang verhaal te vinden van een meneer die een ongeluk heeft gehad. Ook dit heeft VanMoof top opgelost.

Ongeluk opgelost VanMoof

Overige reviews

Op Trustpilot scoren ze een 8. Een goed cijfer natuurlijk. Als we de review pagina verder doorlezen zien we wel een hoop klachten. Deze gaan vooral over kleine mankementen welke niet goed opgelost worden. Bijvoorbeeld piepende remmen en dergelijke. 

De rode draad in de slechte reviews is eigenlijk dat 1 servicepunt in heel Nederland te weinig is. Als er een reparatie uitgevoerd moet worden duurt dit lang. Voor een simpele reparatie ben je je fiets vaak weken kwijt. Daarnaast is het opsturen naar de werkplaats ook niet bepaald een voordeel. Een hoop gedoe, zeker als het om een kleine reparatie gaat.

Uiteraard staan de beste stuurlui aan wal, maar wellicht is het een idee om een samenwerking aan te gaan met bijvoorbeeld Fietsned. Als er een partij is die ook op locatie kleine reparaties voor zijn rekening kan nemen scheelt dat een hoop gedoe en gaat het wellicht allemaal ook wat sneller.

Daarnaast is de levertijd op de fietsen vaak ook lang. VanMoof is druk aan het werk voor een oplossing en heeft miljoenen bij investeerders opgehaald om de productie te versnellen. Het is dus aan te raden om voordat je besteld even te vragen wanneer je fiets geleverd zou worden.

Uiteraard komt het eindcijfer 8 niet uit de lucht vallen. Er zijn ook heel heel mensen heel erg tevreden over de fiets. Ook zijn er veel verhalen te lezen van mensen die de fiets heel veel en probleemloos gebruiken. 

Je ziet heel veel ambassadeurs van het merk. VanMoof heeft fans. Je hebt altijd positieve en negatieve verhalen over een merk. Bij VanMoof lijkt het vrij zwart wit. Mensen zijn of intens tevreden of ze vinden het een slecht product. Er zit weinig tussen in.

Positieve Review VanMoof

Conclusie

VanMoof maakt prachtige fietsen, een uniek design en unieke opties. Veel mensen zijn helemaal weg van het merk. Wat mij betreft terecht. 

Wel moet je (voor nu) uit gaan van een langere levertijd. Wellicht kun je voor je aanschaf even informeren hoelang het duurt om teleurstelling te voorkomen.

In geval van garantie of reparatie zul je rekening moeten houden met het feit dat je je fiets even kwijt bent. Daarnaast moet je je fiets opsturen als je niet in de buurt woont van een ‘’Brand store’’. Wel is het zo dat de lokale fietsenmaker 90% van het onderhoud voor zijn rekening kan nemen. Als je je van te voren voorneemt dat je je VanMoof laat onderhouden bij je lokale fietsenmaker en alleen voor enorme gebreken de fiets terug zou sturen zul je hier niet zoveel last van hebben.

Onder de streep scoren ze alsnog rustig een 8 op Trustpilot en zijn er een hoop mensen erg tevreden over VanMoof.

Er is trouwens ook een Outlet waar je (retour?) gebruikte fietsen kunt bestellen. Deze zijn volgens de website jong gebruikt en kosten gemiddeld de helft van de nieuwwaarde. VANMOOF E-BIKE OUTLET

Jullie ervaringen

Heb je zelf ervaringen met VanMoof elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.

Toch nog niet overtuigd van dit merk? Lees dan hier ervaringen met andere merken:
Ervaringen E-Bike Merken

2.2/5 - (6 stemmen)

7 reacties op “Ervaringen VanMoof E Bike”

  1. Verouderd bericht, een nieuwe S3 kost 1995 euro
    Er is best wat op kwaliteit aan te merken, maar in de basis lossen ze het goed op.
    En het blijft een gave e-bike, prachtig design en rijdt super (al 4500km)
    Enige echte design misser is het geluid van de fietsbel, dat is het geluid van een onderzeer (geen grap) en wordt door andere fietsers vaak niet herkend.

  2. 3 jaar onderhoud en daarna kan je naar de lokale fietsenwinkel. Helaas word je hier in de meeste winkels wandelen gestuurd als je de fiets daar niet gekocht heeft. Na 3 jaar kan er wel iets meer fout gaan met de motor en dergelijke. En dan sta je in de kou…..

  3. Ik zit te denken om deze mooi fiets te kopen. Ik woon in het centrum van Amsterdam op Singel achter de Dam ik heb geen binnenruimte om mijn fiets te parkeren. Ik moet hem wel buiten op fietsenrek of de brug railing vast binden. Wordt vanmoof fiets met deze manier veel gejat? Ervaring mee?

      1. De Van Moof fiets is op zich een mooi product. Nu mijn derde een S 3. Helaas moet ik vaststellen dat er teveel mankementen zijn voor een fiets van twee maanden oud. Wat nog zorgelijker is dat je bij een bezoek aan van Moof in Amsterdam je een grote rij van bezoekers tegenkomt met allemaal problemen. Het lijkt erop dat van Moof de zaken technisch niet onder controle heeft. Bovendien doet het proces om iets te laten repareren behoorlijk bureaucratisch aan. Je kunt een fiets met een mankement niet onmiddellijk achterlaten, maar je moet later terugkomen, dus drie keer voor één reparatie. Het ontbreekt aan een adequaat logistiek management. Zou graag zien dat de beide oprichters, waarvoor alle lof, deze problemen gaan oppakken.

  4. Bezint eer Ge begint met vanMoof..
    Na aankoop van S2 ca. 2,5 jaar geleden met veel plezier en probleemloos (incidenteel) gebruikt. In juni jl. kreeg ik een foutmelding E29 wat na enkele weken vertraging in reactie van VanMoof uiteindelijk resulteerde in de mededeling dat de gehele accu vervangen moest worden à EUR 365,=.
    Ik heb vanMoof eerst vriendelijk gewezen op het feit dat de fiets (en dus de accu) niet veel is gebruikt, en de garantie slechts 6 maanden verstreken was. Geen coulance, mededeling is dat het normale slijtage was (wat m.i. onzin is).
    Ook na minder vriendelijke meer juridische correspondentie (non conformiteit/wettelijke garantie) geen enkele coulance. (vM zal ook wel weten dat non conformiteit lastig aan te tonen is, en het bedrag rechtvaardigt ook geen juridisch traject.)

    Daarom heb ik de fiets voor eigen rekening laten repareren en deze meteen op Marktplaats verkocht. Zulke slechte service, niet eens een gebaar of begrip voor het feit dat deze kosten niet normaal zijn voor een fiets van slechts 2,5 jaar oud die niet veel gebruikt is.
    Weet dit dus als je aankoop overweegt; de reviews zijn sinds ik de aankoop deed flink minder geworden. VanMoof is hip en popiejopie, totdat er ook maar enige coulance wordt gevraagd. Ik ben er in elk geval klaar mee en ben aan het rondkijken naar een ander merk.

  5. Inderdaad, bezint eer gij begint.
    In 2,5 jaar ben ik ongeveer 18 keer terug geweest voor reparaties en ben ik inmiddels aan mijn 5e fiets toegekomen (als je maar hard blaast, nemen ze de oude slechte fiets wel in). Maar het blijft zeuren en zelfs als er iets klein is, is de wachttijd voor een reparatie al snel 3 weken. Het is een toffe fiets, maar wel zolang er niets aan mankeert. En helaas gebeurt dat met grote regelmaat. In een tijd van duurzaamheid is dit eigenlijk een erg armoedig product, helaas. Ik heb het lang volgehouden, maar het wordt nu inderdaad tijd voor afscheid van de fiets..

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *