Ervaringen Flyer e-bike

Ervaringen Flyer E-Bike

Ervaringen Flyer E-Bike

Merk: Flyer
Website: flyer-bikes.com
Actief sinds: 1995
Prijsklasse: 3199,- tot 7499+
Aantal (E-Bike) modellen: 23

Flyer is van origine een Zwitsers merk. Het merk is zelfs marktleider in Zwitserland. Het is een premium merk wat de focus legt op kwalitatief hoogwaardige fietsen. Vanaf het begin in 1995 tot nu maakt het bedrijf uitsluitend elektrische fietsen.

oud model
Ouder model Flyer fiets

De eerste Flyer fietsen die echt een succes werden hadden een wat vreemde uitstraling. Bij het ontwerpen van deze fiets is de bruikbaarheid en het fietscomfort op 1 gezet. Hierdoor is er een fiets ontstaan die perfect fietste maar er wat minder spectaculair uit zag. Tegenwoordig zie je het idee van deze fiets nog steeds wel terug in de nieuwere modellen maar zijn ze gelukkig wel een stuk mooier geworden. Het idee blijft overigens hetzelfde; functionaliteit en comfort boven uiterlijk.

Prijzen Flyer E-Bike

Het goedkoopste model is de Gotour2 Gen2 voor 3199 euro. Deze fiets is voorzien van een Bosch middenmotor en 500Wh accu in het frame. De fiets ziet er fantastisch uit en is voorzien van goede onderdelen. Het blijft een premium merk wat zich richt op het hogere segment maar in verhouding is deze Gotour2 helemaal niet zo raar geprijsd.

Flyer Gotour2 gen2 review
Flyer Gotour2 gen2 vanaf 3199 euro

De bedragen gaan vanaf hier wel snel omhoog. In de Gotour4 vanaf 3599 euro zien we het aparte design van de eerdere flyer fietsen direct terug. Deze fiets is voorzien van een Panasonic motor en een zware 630Wh accu. Deze fiets heeft 26 inch wielen wat hem een stuk steviger maakt. Volgens Flyer is dit ook goed voor de wendbaarheid van de fiets.

Flyer Gotour4
Flyer Gotour4 vanaf 3599 euro

De Upstreet 5 Anniversary Edition is op dit moment de duurste fiets met een vanaf prijs van 7499 euro. Het is een super opvallende verschijning en wat ons betreft een plaatje om te zien. Deze fiets is voorzien van een enorme accu van 750Wh en een extra zware Panasonic motor. Ook deze fiets is voorzien van super hoogwaardige onderdelen zoals riemaandrijving en een Rohloff versnellingsnaaf. Duidelijk is dat er bij deze fiets geen consessies gedaan zijn.

Upstreet5 anniversary edition
FLYER Upstreet5 Anniversary Edition vanaf 7499 euro

Voordelen Flyer fiets

Flyer doet naar eigen zeggen geen consessies en probeert de perfecte fiets te bouwen. Dit resulteert in frames die perfect zouden moeten zijn. Ook zijn de aandrijfsystemen en andere onderdelen uitsluitend van goede kwaliteit.

Flyer heeft een aardig ruim assortiment in het hogere segment. Zo leveren ze bijvoorbeeld ook mountainbikes en vouwfietsen.

Flyer dealers zijn in veel verschillende landen te vinden. Je kunt dus op vakantie ook bij een specialist terecht.

Nadelen Flyer fiets

Flyer fietsen zijn wat duurder dan je standaard Gazelle of Stella fiets. Met een vanaf prijs van 3199 euro is het niet bepaald een koopje. Echter is dit wel goed te verklaren en zijn de fietsen niet per se uit verhouding duur.

Ervaringen Flyer E-Bike

Maar wat is de ervaring van de consument met Flyer elektrische fietsen?

Facebook reviews

Flyer fietsen scoort een 3,6 van de 5 sterren op Facebook. Dat is helaas niet zo’n goed teken. We lezen heel veel positieve verhalen van mensen die aangeven dat het de beste fiets ooit is. Helaas lezen we ook het een en ander over problemen en slechte service / communicatie. 

Wat we vaak ziek bij premium merken is dat de klant (terecht) ook wat kritischer is en vaak de fiets wat zwaarder gebruikt. De communicatie lijkt wel iets dat verbeterd kan worden door de fabrikant of importeur. 

Overige reviews

Op Trustpilot komen we een verzameling slechte reviews tegen. Deze gaan over grote technische problemen en matige service. Jammer. Meestal proberen ze bij premium merken de klant wel tevreden te houden.

Op Google heeft het bedrijf ongeveer 100 reviews met een gemiddelde van 3,5 van de 5 sterren. Ook hier is de rode draad weer matige service vanuit het bedrijf.

Verder vinden we online weer dezelfde verdeeldheid. Of mensen vinden het de beste fiets ooit of juist de meest verschrikkelijke.

Conclusie

Flyer bouwt prachtige fietsen van top kwaliteit en rekent hier een flinke prijs voor. De prijs kwaliteit verhouding is echter wel in orde. De prijzen zijn prima te verantwoorden.

Helaas lijkt de service vanuit de fabrikant wel tegen te vallen. Het is dus heel belangrijk om op zoek te gaan naar een goede betrouwbare verkoper die er voor jou staat als er problemen zijn. De fabrikant is lastig te bereiken bij problemen, Het is natuurlijk ook vooral aan de dealer om problemen op te lossen.

De fietsen schijnen wel fantastisch te fietsen. Het is dus een aanrader voor een fanatieke fietser mits je een goed aanspreekpunt hebt bij problemen.

Jullie ervaringen

Heb je zelf ervaringen met Flyer elektrische fietsen? Laat het dan hieronder weten. Jouw ervaring is van enorme waarde voor andere mensen die zich aan het oriënteren zijn op een nieuwe fiets.

3.3/5 - (48 stemmen)

11 reacties op “Ervaringen Flyer E-Bike”

  1. gonnie hexspoor

    Ik heb sinds 2 weken trotse bezitster van mijn 3. Flyer ( upstreet5 7.03) Sinds 12 jaar fiets ik met een flyer en ben zeer tevreden. Woon in een heuvelachtig gebied met veel bospaden. Maak hier veel tochten ( up en down ) Rij zo 4500 km. Per jaar. 1-2 per jaar breng ik de fiets naar de fietsmechaniker voor een service en controle, ik doe niets zelf, hoogstens poetsen ( heel weinig) en de ketting wat smeren. Ik denk een goede service elk jaar bij een goede vakman is belangrijk. In die 12 jaar nooit een enkel probleem gehad. Ik ben Nederlandse en woon in Zwitserland en hier is de waardering van de flyer zo 4.8 dus heel wat hoger als in NL. Overigens, Als je hier fietsmechaniker wilt worden ga je na de middelbare school drie! Jaar werken in een firma en een dag per week naar de vakschool. Na die drie jaar een examen. De vakkennis van het personeel is daarom groot ( de fietsverkoper gaat 2 jaar naar de vakschool) Het brengt niets als je naar Zwitserland een email schrijft. Jouw aanspreek persoon is jouw dealer, die moet event. problemen oplossen! Dit is ook hier in Zwitserland zo. Overigens is Flyer sinds 2017 in Duitse handen https://www.handelszeitung.ch/unternehmen/flyer-schweizer-e-bike-wird-deutsch-1451188
    Wens iedereen viel fietsplezier. ( ik ben 72 en hoop nog velen jaren te mogen fietsen! )

  2. Heb zelf al vele jaren een T6, heb nog nooit zo’n betrouwbare, degelijke en fijn fietsende fiets gehad. Altijd probleemloos opladen, de accu is nu al zo’n 12 jaar oud en loopt terug in capaciteit, maar is nog steeds prima.

  3. Ik heb sinds april 2020 een Flyer Upstreet5 7.23, met Panasonic motor.
    Ik ben ontevreden over de range van de versnellingen. Bergaf of met wind mee kan ik niet rustig trappen. Bij 25 km/u is het MINIMALE toerental 65 rpm, bij 30 km/u 75. Meer toeren kan wel, minder niet. Maar ik wil ook graag rustig kunnen rijden.
    De fietsenmaker/dealer is tot nu toe geen stap verder gekomen met Flyer. Enviolo is behulpzaam geweest en heeft een nieuwe interface gestuurd, maar dat helpt niets.
    De juiste instelling van de Enviolo interface wordt door de Flyer software overschreven. De Flyer software zet hem over naar [35 Bosch geared 14], terwijl er een Panasonic motor in zit. Het aantal tandwielen van mijn fiets komt niet voor in het keuzemenu.
    Nu heb ik zelf contact opgenomen met Flyer NL en dan zal de fiets naar Duitsland worden gestuurd voor verder onderzoek. Geen idee hoe lang dat gaat duren.
    Heeft iemand dezelfde ervaring, dat je eigenlijk versnellingen waarmee je zwaarder kan trappen, mist?

    1. Goedemiddag Froukje,
      Ik heb met mijn Flyer Upstreet5 7.23 (met Enviolo-naaf en riemaandrijving) hetzelfde probleem zoals jij beschrijft.
      Even vooreerst een rekensommetje :
      25 kmh = 25000 meter / 60 minuut ofwel 416.66 meter / minuut
      (25000 gedeeld door 60)
      Leg je, zoals in mijn geval, 4.8 meter af per trapomwenteling, dan betekend dit dat je bij een snelheid van 25kmh, 416.66m gedeeld door 4.8m 86.8 keer moet trappen
      In jouw geval, met 65 omwentelingen per minuut aan 25 kmh is de afgelegde weg 6,41 meter.

      Na herhaaldelijk binnenbrengen van mijn fiets bij de dealer, heb ik een mail gestuurd naar Flyer CH, waarop ik onmiddelijk een antwoord kreeg van Flyer NL. Een dom antwoord waarmee ze me met een kluitje in het riet wilden sturen.

      Ik heb dan vervolgens mijn fiets binnengebracht bij een dealer van Riese&Muller, die ook heel veel met Enviolo zijn uitgerust, en zij kenden het probleem.
      Het euvel was geklaard in 20 minuten.
      Ze hebben mijn achterwiel gedemonteerd, en de technieker was hooguit 15 minuten met dit wiel in de werkplaats. Wat hij precies gedaan heeft weet ik niet, want ik mocht niet mee in de werkplaats wegens Covid-maatregelen.
      Hij heeft me wel gezegd dat hij meer dan één toer heeft kunnen bijstellen.
      Ik leg nu per trap-omwenteling een afstand af van 7.9 meter, wat er op neer komt dat ik bij een snelheid van 25 kmh nu 53 omwentelingen maak.
      Het mocht van mij nog minder zijn, maar ik ben al tevreden met dit resultaat. Vooral omdat volgens Flyer er niets aan te doen was.

      Het is dus geen software probleem, of een probleem van de tandwielen, het is een afstellingsprobleem van de Enviolo-naaf.

      Ik hoop dat ik je hiermee een beetje op het goede spoor heb kunnen zetten

      mvg,
      Luk

      1. Wat jammer dat je niet weet hoe ze dat gedaan hebben , zou heel veel problemen oplossen ,Kan je daar niet achter komen door het nogmaals te vragen aan de dealer van Riese&Muller???
        Ik wil namelijk ook Flyer Upstreet5 7.23 Kopen zelf heb ik nu de Flyer C12 comfort ook met de Nuvinci
        oook hier kan je hier kijken .
        https://www.youtube.com/watch?v=XfgbmIR-pxk

  4. Wij hebben 10 jaar geleden twee Flyer fietsen aangeschaft.
    Totaal ruim €9000. Sinds dien hoogte en dieptepunten ervaren met deze aankoop. Hoogtepunten eerst: Als ze rijden, prima.
    Dieptepunten: Na 500km tandwiel van de motor VERSLETEN. Enkele jaren later: Beide Flyers helemaal opnieuw in de zilverlak. Premium fiets?
    Ik dacht het niet. De stickerbelettering “FLYER” gedeeltelijk weggewaaid.
    “*LYER” hoe toepasselijk.
    De kosten van de nieuwe lak waren voor de fabrikant maar demontage en montage waren voor ons. De dealer heeft 50/50 geregeld. Dank u|
    Nu is de Panosonic motor (weer) stuk. Erger nog, deze motoren worden niet meer gemaakt en onderdelen zijn er ook niet meer. Deze fiets van €4800 is technisch total-los na 10 jaar. De andere Flyer beschouw ik nu ook als een potentiële rampenkandidaat. Onze dealer is fantastisch.
    Denk dus goed na voordat u een Flyer aanschaft.

  5. Op 23-04-2022 go-tour 5.7.23/2021 gekocht bij Visser te Santpoort.Ben daar reeds meer dan 12 jaar een trouwe klant.Bij aflevering van de fiets de volgende problemen;Werkings geluiden in Aviolanaaf,Piepende en krakende geluiden bij rondtrappen van de motor,tic in het achterwiel.Dhr Visser doet er alles aan deze problemen op te lossen.Zo is er een nieuwe motor geplaatst die nu goed voldoet.Ik heb mij afgevraagd;Hoe is deze fiets ooit bij Flyer door de laatste fabriek controle heen gekomen?We praten hier over een fiets van 5399.00 euro.Daar mag je als consument toch wel wat van verwachten.Dit is de derde fiets die ik daar heb gekocht.Alle vorige fietsen waren prima in orde alleen deze fiets is een berg ellende, problemen,fustratie,s.Deze fiets word overigens niet meer gemaakt door Flyer.In het voorjaar komt de nieuwe Go-Tour 6 uit voor publiek.

  6. Na een jaar en 10000km met flyer upstreat 5 7.23 is de motor al stuk, hij wordt zonder vragen in garantie vervangen, ook verbrande contactpunten batterij gehad, zonder problemen nieuwe batterij gekregen… dus service top, maar wat als garantie voorbij is?!? Dan wordt dit een hele dure…
    Ook hoge toeren bij de enviolo kan ik van meespreken, al is de eniolo zelf ook wel bekend voor het lage rendement.
    Wel super degelijk en veilig gebouwd, fietst zalig.

  7. Ik schrik wel een beetje van deze reacties! Ik heb een flyer upstreat in de leeftijd van alweer 4.5 jaar met 21000 km op de teller. Niets bijzonders aan gehad, alleen maar rij plezier. Natuurlijk wel onderhoudskosten gehad, maar dan gewone slijtage zaken die normaal zijn bij zo’n km stand. Ik overweeg nu weer er een aan te schaffen maar twijfel wel na deze verhalen die ik zelf totaal niet herken.

  8. Heb flyer. Upstreet 5.23 Hi speed nu 2 jaar , een ontgoocheling. Na 1 jaar en 8000 km contactpunten batterij verbrand, nieuwe motor en batterij onder garantie. Fiets is nu 2 jaar 17000 km contactpunten weer verbrand,, enviolinaaf werkt niet correct meer. Telefoontje van dealer gehad ,het gaat wel wat kosten, er moet een nieuwe naaf in ,de oorzaak is dat u teveel op de hoogste versnelling rijdt, naaf is dus versleten. Conclusie met een flyer hi-speed mag je niet hard rijden.kortom zijn geld zeker niet waard.

  9. Ik rijdt vaak op een oud model Flyer E-bike. Met Nexus-8 versnellingsnaaf.
    Het is de Flyer T8 Premium met Panasonic middenmotor. Er staat méér dan 18200km op de teller Het systeem werkt op 26 VOLT. De accu is 584.64 Wattuur.
    (voor de techneuten; 25.2 VOLT * 23.2 Ampère = 584,64 Wattuur)
    Het enige dat een keer vervangen moest worden; was de accu.

    Hij rijdt heerlijk voor een model uit 2012. Ik kan er bijna 100 km mee rijden voordat de accu leeg is. En dan rijdt ik met een redelijk verbruik.
    En bij het trekken van een 35kg zware(geladen) aanhanger haal ik nog steeds 50km.
    Het voelt alsof de fiets nooit compleet versleten is. Al is de ketting en zijn de tandwielen aan vervanging toe.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *