Derailleur systeem voor en nadelen

Derailleur systeem

Derailleur systeem

Als je een elektrische fiets koopt kun je voor verschillende systemen kiezen. Zo heb je bijvoorbeeld fietsen met een derailleur systeem, naaf versnellingen en soms zelfs met riemaandrijving. 

Vandaag gaan we het hebben over het derailleur systeem. De meeste mensen die gewend zijn aan een stadsfiets met derailleur willen absoluut niets anders meer. Maar waarom zou je kiezen voor een derailleur systeem? 

Wat is een derailleur systeem?

Een derailleur systeem zullen sommige mensen herkennen als versnellingen van mountainbikes en racefietsen. Een derailleur systeem bestaat uit een aantal tandwielen bij de trapper (crank) en een aantal tandwielen op het achterwiel (cassette). Tussen al deze tandwielen loopt een ketting welke door middel van een derailleur van het ene op het andere blad geduwd word.

Bij een derailleursysteem heb je heel veel versnellingen. Als je bijvoorbeeld 3 tandwielen voor hebt en 9 achter heb je in totaal 3×9 versnellingen, 27 dus! Dit is beduidend meer dan naaf versnellingen. Op de meeste fietsen zie je niet meer dan 7 of 8 versnellingen in de naaf. Er zijn wel systemen met meer naaf versnellingen maar deze zijn doorgaans erg duur en zitten alleen op Premium merk fietsen.

Derailleur systeem

Voordelen

Gewicht

Het gewicht van een derailleur systeem is vaak veel minder dan van naafversnellingen. Een versnellingsnaaf is erg zwaar.

Aantal versnellingen

Je hebt met een derailleur systeem veel meer versnellingen. Dat zul je in de stad niet zo snel nodig hebben maar bij lange tochten of bijvoorbeeld in de bergen heb je hier enorm veel profijt van. Daarom zitten op eigenlijke alle mountainbikes en racefietsen ook derailleur versnellingen.

Schakelen tijdens het kracht zetten

Wanneer je schakelt met een naafversnelling fiets moet je eigenlijk je voeten even stil houden. Dit is op de vlakke weg niet zo’n probleem maar in de bergen wel. Als je vol kracht zet op de pedalen tijdens het schakelen loop je kans om je versnellingsnaaf te beschadigen. Bij een derailleur heb je hier geen last van. Je kunt gewoon naar beneden of omhoog schakelen wanneer je een heuvel beklimt. 

Minder weerstand

Een derailleur systeem heeft minder weerstand dan naafversnellingen. Naast het feit dat je meer versnellingen hebt fiets je dus ook lichter.

Nadelen

Onderhoud

Het onderhoud is veel simpeler, toch is het minder onderhoudsvriendelijk. Je hebt geen kettingkast of een half open kettingkast. Dit zorgt ervoor dat je ketting vies kan worden en smering kan verdwijnen tijdens een regenbui. Om deze reden moet je je ketting goed schoon houden en regelmatig smeren. Als dit je hobby is, geen probleem. Het kost je misschien een kwartiertje per maand. Als je hier absoluut geen zin in hebt kun je beter voor een ander systeem kiezen.

Kosten

Een goed en degelijk systeem is doorgaans duurder dan naaf versnellingen. Ook heb je meer last van slijtage. De ketting, cassette en crank set verslijt naar verloop van tijd. Je zult dan last krijgen van kraken en misschien zelfs door trappen. De ketting schiet over de tandwielen heen. Dit is gevaarlijk en heel erg vervelend. In dit geval moet je meestal de ketting en cassette vervangen. Soms ook de crank set. 

De kosten hiervoor zijn ook weer afhankelijk van het systeem en of je alles origineel wil houden of niet. Wel kun je aanhouden dat als je naar de fietsenmaker gaat met deze problemen je in zomaar 150 euro achter op bent. Met een duur systeem kan dit nog flink oplopen.

Als je het zelf doet is het wel aardig te betalen natuurlijk. Mocht je een klusser zijn, op deze website kun je ongetwijfeld alle informatie vinden die je nodig hebt voor het onderhouden van je fiets met derailleur systeem: Fietsenmakendoejezelf.nl

Conclusie

Als je onderhoud geen probleem vind en goed op je fiets past is een derailleur systeem perfect. Je hebt veel versnellingen en weinig weerstand. Veel mensen zijn dus ook helemaal weg van derailleur fietsen.

Is je fiets een gebruiksvoorwerp welke het altijd moet doen in weer en wind? Dan kun je beter voor een fiets met naaf versnellingen gaan. 

Riem

Wist je dat er ook elektrische fietsen met Belt oftewel riem aandrijving te krijgen zijn? Lees hier alles over elektrische fietsen met riemaandrijving.

Voor en nadelen elektrische fiets met riemaandrijving

3 reacties op “Derailleur systeem”

  1. Pingback: Wat weegt een elektrische fiets? - Gewicht E-Bikes - E-Bike Bond

  2. Pingback: Ervaringen Cannondale E-Bike - Elektrische fiets review - E-Bike Bond

  3. Pingback: Ervaringen Ampler E-Bike - Elektrische fiets reviews - E-Bike Bond

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.