Remsystemen Elektrische fiets

Remsystemen E-Bike

Remsystemen E-Bike

Wanneer je op zoek bent naar een nieuwe elektrische fiets krijg je ongetwijfeld te maken met heel veel verschillende remsystemen. Maar welk remsysteem is nou eigenlijk het beste? En wat zijn de verschillen qua onderhoud?

Zie jij door de remsystemen de rem niet meer? In dit artikel vertellen we je wat voor remsystemen er zijn en waarom deze wel of niet goed zijn.

We beginnen met de bediening. Er zijn remmen met normale kabels en hydraulische remmen. Beide hebben zo hun voor en nadelen.

Remhendel kabel

Remsystemen met kabel

De meeste remmen worden bedient door een kabel. Dit word eigenlijk altijd al gebruikt. Deze stalen kabels zijn wel vatbaar voor weersomstandigheden. Kabels kunnen gaan roesten of minder soepel gaan lopen. Ook kun je iets minder goed doseren met een rem met klassieke stalen kabel. Een kabel rekt ook een beetje uit. Hierdoor moet hij zo nu en dan bij gesteld worden.

Blijf je ergens achter haken in de fietsenstalling en gaat je kabel kapot? Geen probleem. Je kunt je kabel makkelijk (laten) vervangen en de onderdelen zijn niet zo duur. Dit is een voordeel aan remmen met normale kabel.

Remhendel hydraulisch

Hydraulische remsystemen

Een hydraulische rem werkt met olie druk. Er loopt een remleiding van je remhandgreep naar de rem. Wanneer je de remhandgreep indrukt duwt deze de remblokjes tegen de velg of remschijf aan. Oliedruk is heel goed te doseren. Je kunt ook een stuk steviger remmen.

Een hydraulisch systeem is gesloten en in principe erg onderhoudsvriendelijk. Je zult zo nu en dan je blokjes moeten vervangen maar afstellen is niet (vaak) nodig.

Als er wel iets aan de hand is met je rem is dit wel lastiger te verhelpen. Zo kan het gebeuren dat er op een of andere manier lucht in de remleiding komt. Je zult je rem dan moeten ontluchten en eventueel bijvullen. Dit zal een stuk duurder zijn dan het vervangen van een simpele remkabel.

Blijf je met deze kabel ergens achter hangen? Dan moet je nieuwe leidingen hebben en moeten deze weer gevuld worden. 

Hydraulische remmen hebben dus minder vaak onderhoud nodig maar als er onderhoud nodig is is dit duurder dan bij de ouderwetse bekabelde remmen.

Prijsverschil kabel en hydraulisch

Zoals hierboven vermeld is er een significant prijsverschil in onderhoud. Ook qua aanschaf is een hydraulisch systeem een stuk duurder. Dit zul je terug zien in de prijs van je fiets.

Elektrische fiets V-Brake
V Brake

V Brakes

V Brakes zijn over het algemeen de goedkoopste remmen. Dit zul je dus ook vaak terugvinden op goedkopere modellen. Een V Brake is wat je ook terug vind op je oude mountainbike. Een V Brake remt door middel van remblokjes en een remkabel. Dit remt op zich prima maar is wat zuinig voor een elektrische fiets. Ook heb je met V Brakes vaker te maken met afstellen. 

Qua ondergoud zul je bij een V Brake zo nu en dan de blokjes moeten vervangen. Dit zou je zelf kunnen doen, dan kost het je een paar euro voor remblokjes. Ook kun je hiervoor naar de fietsenmaker gaan. Je zult hiervoor dan ongeveer 20 euro kwijt zijn. Het is in onderhoud dus ook niet zo duur.

E-Bike rollerbrake
Rollerbrake

Rollerbrakes

Op normale fietsen is dit zonder meer het meest gebruikte systeem. Rollerbrakes zijn super onderhoudsvriendelijk. Wel remt een normale Rollerbrake wat minder dan de andere remsystemen. Daarom hebben ze bij Shimano een speciale Rollerbrake gemaakt voor E-Bikes. Deze remmen beduidend beter dan de normale Rollerbrakes. Nog steeds remt het iets minder dan andere remsystemen maar in Nederland is een E-Bike Rollerbrake ruim voldoende. Mocht je heel veel in de bergen willen fietsen, dan heb je misschien een iets zwaarder systeem nodig.

Rollerbrakes zijn bijna onderhoudsvrij. Wel moeten ze soms gesmeerd worden met Rollerbrake vet. Dit kan je fietsenmaker doen maar dit kun je er uiteraard ook zelf in spuiten. 

Hydraulische schijfrem
Schijfrem

Schijfremmen

Schijfremmen remmen super strak. Bij een schijf remsysteem zit er een remschijf op het wiel gemonteerd en een rem op de voorvork. Door middel van remblokken kun je flink stevig remmen. 

Meestal zijn schijfremmen hydraulisch. In dit geval is het een erg fijn systeem. Er bestaan ook schijfremmen met ouderwetse stalen kabels. Het is verstandig om deze te vermijden. Wanneer een leverancier dit gebruikt is dit vaak bedoelt om een consument te laten denken dat er een goed remsysteem op de fiets zit. Een schijfrem met kabel heeft vrijwel geen voordelen ten opzichte van andere remsystemen.

Remsystemen Schijfrem
Schijfrem kabel

Hydraulische schijfremmen daarentegen zijn erg fijn op je fiets. Je kunt erg stevig remmen maar dit ook goed doseren. Deze rem werkt ook met remblokjes en deze zullen zo nu en dan vervangen moeten worden.

Remsystemen Magura

Hydraulische blokremmen

Deze remmen zijn in de meeste gevallen afkomstig van Magura. Magura remmen worden door de meeste mensen als zeer prettig ervaren. Deze rem duwt net als de V Brake remblokken tegen de velg aan. Door de bediening met oliedruk kun je ook hier de remkracht zeer goed doseren en erg stevig remmen als dit nodig is. Magura remmen worden tegenwoordig erg veel gebruikt op elektrische fietsen. 

Remblokken slijten vaak vrij snel bij elektrische fietsen. Gelukkig kosten Magura remblokken maar een paar euro en kun je als je een beetje handig bent deze zelf vervangen. Bij de fietsenmaker zul je wat meer betalen maar over het algemeen zijn de blokken niet heel erg kostbaar.

Welk remsysteem is het beste?

Alle remsystemen hebben voor en nadelen. Een belangrijk verschil is de prijs. Een hydraulisch systeem is veel duurder om te monteren en dit zul je terug zien in de prijs van je fiets.

Heb je een gelimiteerd budget? Dan is het het beste om op zoek te gaan naar een fiets met goede rollerbrakes. Dit is onderhoud vriendelijk en de remkracht is in Nederland ruim voldoende.

Heb je een wat groter budget? Dan is een Magura systeem de beste keuze. De remkracht is goed te verdelen en ze zijn relatief makkelijk te onderhouden.

Let op: smaken verschillen. Bovenstaande is de algemene mening maar die van jou kan altijd afwijken. Zorg dus als je twijfelt dat je verschillende systemen probeert en daarna pas een keuze maakt.

Er zijn naast remsystemen natuurlijk nog veel meer dingen om over na te denken. Dit bijvoorbeeld:

En ben je je aan het oriënteren op een nieuwe elektrische fiets? Hier vind je meer over verschillende merken:

Ervaringen E-Bike Merken

En lees hier wat de beste middenmotor is

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *