E-Bike onderhoud

E Bike onderhoud

E Bike onderhoud

Een elektrische fiets is natuurlijk een stuk ingewikkelder dan een normale fiets. Maar heb je ook meer onderhoud aan een E-Bike? En is het onderhoud duurder? Worden er andere onderdelen gebruikt? En is het nodig om je elektrische fiets ieder jaar een onderhoudsbeurt te geven? Deze en andere vragen gaan we beantwoorden in dit artikel!

Wat voor onderhoud kan ik verwachten?

Een E-Bike is natuurlijk ook gewoon een fiets. Je kunt dus in ieder geval hetzelfde onderhoud verwachten wat je ook bij je normale fiets hebt. Zo heeft hij zo nu en dan een servicebeurt nodig, zullen de banden slijten, de ketting en de tandwielen etc etc. 

In principe behoeven de motor en dergelijke elektronische onderdelen geen speciaal onderhoud. Wel heb je natuurlijk te maken met een accu die een levensduur heeft. Wanneer je een nieuwe elektrische fiets koopt kun je er vanuit gaan dat een accu een aantal jaar mee gaat. De meeste mensen mogen ongeveer 5 jaar van een accu genieten. Daarna zal deze vervangen moeten worden. Een accu kost vaak tussen de 300 en de 600 euro, afhangende van het model en hoe zwaar de accu is. Een 400Wh accu is vaak goedkoper dan een 600Wh accu.

300-600 euro is natuurlijk heel veel geld. Maar gemiddeld kun je dus ongeveer 80 euro per jaar afschrijven op je accu. Op zich is 80 euro per jaar aan onderhoud op het elektrische gedeelte helemaal niet zo gek. Een scooter of auto kost een veelvoud hiervan.

Uiteraard kun je ook geluk hebben. Sommige mensen doen wel 10 jaar met een accu maar houd er wel rekening mee dat dit een uitzondering is.

Is het onderhouden van je E-Bike duurder dan bij een normale fiets?

Ja, naast het hele accu verhaal zijn er nog wat dingen duurder. Een servicebeurt voor een E-Bike is vaak een stuk duurder dan die voor een normale fiets. Daarnaast heb je nog een verschil in banden bijvoorbeeld. Eigenlijk moet een elektrische fiets ‘’E-Bike approved’’ of ‘’E-Bike ready’’ banden hebben. Deze zijn iets duurder dan normale fietsbanden (een paar euro). Daarnaast hebben elektrische fietsen vaak hydraulische remmen, het onderhoud aan deze remmen is iets duurder dan bij een normale fiets. Wederom een paar euro tot een tientje per handeling maar het scheelt wel. 

Is een servicebeurt aan te raden?

Ja, een servicebeurt is heel goed voor het behoud van je fiets. Dit geld uiteraard ook voor normale fietsen maar bij een fiets van 1000-5000 euro is het natuurlijk belangrijker dan bij een stadsbarrel van een paar tientjes. Onderhoud kan reparaties in de toekomst voorkomen. Zo gaat een gesmeerde ketting veel langer mee dan een droge en of roestige ketting. Ook worden bij een servicebeurt kleine dingen gecontroleerd. Als je spaken bijvoorbeeld los zitten worden deze aangedraaid. Dit kan slagen of kapotte spaken in de toekomst doen voorkomen. 

Een klein rateltje in je fiets of doortrappen door slecht afgestelde versnellingen kan in de toekomst voor grotere problemen zorgen. Als je je fiets wegbrengt voor een servicebeurt worden dit soort zaken gecontroleerd. 

Het is aan te raden om je elektrische fiets 1-2 keer per jaar een servicebeurt te (laten) geven. Dit hangt af van het gebruik. Gebruik je de fiets elke dag in weer en wind? Dan is het verstandig om het wat vaker te doen. Ben je een mooi weer fietser die ieder weekend 20 kilometer fietst? Dan is 1 keer per jaar over het algemeen voldoende.

Wat kost een E-Bike servicebeurt?

Een E-Bike servicebeurt is wat duurder dan een beurt voor een normale fiets. De meeste fietsenmakers vragen hier 20-40 euro meer voor. De kosten van een servicebeurt verschillen per gebied enorm. Wanneer de eerste fietsenmaker een lager tarief gaat hanteren zullen conculega’s volgen. In Amsterdam zijn servicebeurten bijvoorbeeld vaak veel goedkoper dan in een dorp met 1 fietsenmaker.

Meestal kost een servicebeurt ongeveer 50-70 euro kosten. 

Zelf je E-Bike onderhoud doen

Je kunt zelf natuurlijk ook een hoop doen om de levensduur van je elektrische fiets te verlengen. Kleine dingen kunnen een groot verschil maken in hoe soepel je fiets fietst, de actieradius en het behoud van je fiets.

Schoonmaken

Zorg dat je je elektrische fiets regelmatig schoonmaakt. Dit zorgt ervoor dat de fiets er netjes uit ziet maar kan ook zeker slijtage aan bepaalde onderdelen doen voorkomen. Viezigheid kan ook in de lak en velgen trekken. Op een bepaald punt krijg je dit helemaal niet meer schoon. Dat is zonde natuurlijk.

Je fiets schoonmaken kun je doen met warm water en afwasmiddel en een doek of zachte borstel. Op deze manier krijg je je fiets weer netjes schoon. Gebruik geen hogedruk spuit voor het schoonmaken van je fiets. Dit kan ervoor zorgen dat je vuil juist in de lagers spuit en daarnaast kan het schadelijk zijn voor elektronische systemen, niet doen dus!

Nadat je de fiets helemaal schoon hebt gemaakt kan het nog goed zijn om deze in te spuiten met vocht / vuil werende spray. Motip Shine & Protect is bijvoorbeeld erg goed voor de bescherming van je lak.

E-Bike onderhoud banden

Banden oppompen

Zorg dat de banden altijd goed opgepompt zijn. Niet alleen fietst het lichter met goed opgepompte banden maar ook zorgt dit voor minder slijtage. Denk bijvoorbeeld aan de pedalen, de ketting, de tandwielen etc. Deze worden allemaal zwaarder belast wanneer je met zachte banden fietst.

Ook loop je grotere kans op lekke banden wanneer de banden niet goed zijn opgepompt.

E-Bike onderhoud Ketting

Ketting smeren

Het schoonhouden en smeren van je ketting is enorm belangrijk. Dit is ook iets wat je zelf kunt doen. Het zou bovendien ook zonde zijn als je iedere keer dat je ketting een beetje droog is naar de fietsenmaker moet. 

Bij een open kettingkast spreekt het aardig voor zich. Je haalt een nat doekje met wat zeepsop over de ketting heen om het ergste vuil te verwijderen. Vervolgens smeer je de ketting in met een daarvoor bestemd smeermiddel. 

Bij een fiets met gesloten kettingkast is er meestal een relatief simpele optie om de ketting te smeren. Je hoeft niet de gehele kettingkast uit elkaar te halen maar kunt vaak alleen een kapje aan de achterkant demonteren. Op deze manier kun je net bij de ketting om deze licht schoon te maken (door de gesloten kettingkast is de ketting vaak veel minder smerig) en deze volgens in de nieuwe verse kettingolie te zetten.

Dit kost je een misschien een kwartiertje maar is enorm goed voor je fiets. Je ketting en tandwielen zullen veel langer mee gaan. Als je een maandje fietst met een verroeste droge ketting kan dit al enorme schade aanrichten.

E-Bike onderhoud kabels

Kabels smeren

Je wil natuurlijk graag dat alle kabels soepel blijven lopen. Daarom is het een goed idee om deze zo nu en dan eens te smeren. Zeker wanneer je veel fietst in de regen of wanneer de fiets buiten staat. Het smeren kun je doen met rijwielolie of WD40. Zowel bij de remhandgreep / versnelling versteller als bij de rem / versnellingen zelf kun je vaak net wat olie in de kabel druppelen. Rem of schakel een aantal keer zodat de olie goed in de kabel komt te zitten.

Let wel op: als je remblokjes hebt is het van groot belang dat er geen olie op de remblokken of velg komt. Dit kan ervoor zorgen dat de fiets erg slecht gaat remmen.

Alle bovenstaande dingen zijn gemakkelijk zelf te doen. Als je je fiets 1 of 2 keer per jaar wegbrengt en daarnaast zo nu en dan het bovenstaande onderhoud uit voert gaat je fiets vele malen langer mee. 

Meer weten over elektrische fietsen? Klik hier om naar onze homepagina te gaan.

Heb je last van roest op je elektrische fiets? Lees dan hier wat handige tips om roest te verwijderen.

4 reacties op “E Bike onderhoud”

  1. Pingback: E-Bike band, belangrijk? - Elektrische fiets band - E-Bike Bond

  2. Pingback: Hoelang gaat een E-Bike accu mee? - Elektrische fiets accu - E-Bike Bond

  3. Pingback: Hoe lang gaat een elektrische fiets mee? - E-Bike Bond

  4. Pingback: Wat kost een elektrische fiets? - Prijsverschillen E-Bikes - E-Bike Bond

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *