Krachtsensor of rotatiesensor?

Rotatiesensor of krachtsensor

Rotatiesensor of krachtsensor

Wist je dat een rotatiesensor of krachtsensor het grootste verschil qua fietsen is? Factoren als merk, accu in het frame of op de drager, gewicht, derailleur of naafversnelling vallen allemaal in het niet bij een rotatiesensor of krachtsensor.

Dit is over het algemeen ook het grootste verschil tussen een fiets met voorwiel motor of een fiets met middenmotor. De meeste fietsen met voorwiel motor hebben een rotatiesensor en de meeste fietsen met een midden motor hebben een kracht sensor. Dit maakt ook dat beide fietsen een enorm ander rij karakter hebben. Maar wat is nou precies het verschil? En wat fietst nou eigenlijk het beste.

Rotatiesensor

Een rotatie sensor reageert op beweging. Als de pedalen draaien ondersteunt de motor. Als je op een fiets met rotatiesensor zit en de ondersteuning hoog zet hoef je bijna geen kracht te zetten om flinke ondersteuning te ervaren.

Veel mensen vinden dit erg prettig. Echter krijg je met een rotatie sensor wel een aan-uit karakter. De motor geeft veel ondersteuning en neemt je echt mee. Dit kan een onrustig gevoel veroorzaken. Soms hebben mensen ook het idee dat ze de fiets niet voor de volle 100% onder controle hebben.

Het voordeel van een rotatiesensor is dat je ook kunt fietsen zonder zelf veel kracht te zetten. Dit is vooral geschikt voor mensen die door lichamelijke beperkingen niet veel kracht kunnen zetten. Vaak zie je een rotatie sensor dus ook op bijvoorbeeld lage instap fietsen. Een fiets met rotatie sensor is dus ook geschikt voor senioren die zelf niet veel kracht meer in hun benen hebben.

Krachtsensor

Een kracht sensor reageert op kracht. Dus als jij harder gaat trappen ondersteunt de motor ook meer. Dit zorgt voor een natuurlijke rijbeleving. Ga je een heuveltje op? Dan krijg je automatisch meer ondersteuning. Fiets je tegen de wind in? Dan zet je zelf meer kracht en krijg je dus ook meer ondersteuning.

Ook pakt de ondersteuning direct op bij het wegfietsen. Bij een fiets met rotatiesensor moet je vaak eerst een halve slag trappen voordat de ondersteuning begint te werken. Dit is bij een fiets met krachtsensor niet nodig.

De meeste mensen ervaren een krachtsensor dan ook als erg prettig en hebben het idee dat ze de fiets beter onder controle hebben.

Prijsverschillen

Een ander belangrijk verschil is het verschil in prijs. Omdat een krachtsensor voornamelijk voorkomt bij fietsen met een middenmotor kom je dan vaak in de hogere prijsklasse. Wil je een fiets met middenmotor? Dan zul je een budget moeten hebben van minimaal 2000 euro. Een fiets met voorwielmotor is ook goed te krijgen vanaf ongeveer 1200 euro.

Meningen verschillen

Wij adviseren altijd om beide systemen uit te proberen. Het is namelijk niet zo dat iedereen dezelfde mening heeft. In veel artikelen en door veel fietsenwinkels word snel aangestuurd op een middenmotor terwijl heel veel mensen best wel baat kunnen hebben bij een voorwielmotor. Probeer dus altijd rustig beide systemen. Het verschil is zo groot dat je dit direct tijdens de proefrit merkt en je ook zeker snel een voorkeur zult ontwikkelen.

Middenmotor met rotatiesensor

Wil je graag een middenmotor maar heb je niet genoeg kracht voor een normale middenmotor? Goed nieuws. De Bafang M300 middenmotor is voorzien van een rotatiesensor. Je kunt dan dus wel fietsen zonder veel kracht te zetten en hebt nog steeds de andere voordelen van een middenmotor.

Veel merken hebben een fiets in het assortiment met deze motor. Heb je weinig kracht in je benen maar wil je wel een middenmotor? Vraag dan eens bij je lokale fietsenwinkel om een fiets met een M300 motor.

Krachtsensor én rotatiesensor

Sommige middenmotoren hebben ook zowel een kracht als een rotatie sensor. Bijvoorbeeld de Bafang M420 motor (te vinden onder de meeste e-bikes met Bafang motor tussen de 2500 en 4000 euro) heeft beide sensoren. Dit zorgt meestal voor de beste rij ervaring.

Samenvatting

Een fiets met krachtsensor heeft meestal ook een middenmotor. Dit zorgt voor een natuurlijke en subtielere ondersteuning. Wel is dit systeem een stuk duurder.

Op een fiets met voorwielmotor hoef je zelf niet heel hard mee te trappen. Dit vinden veel mensen prettig. Ook is dit super geschikt voor mensen die weinig kracht in hun benen hebben. De prijs van een fiets met voorwielmotor ligt vaak een stuk lager.

De meeste mensen geven de voorkeur aan een krachtsensor maar dit is ook wel smaak afhankelijk. Ons advies is dan ook om altijd beide systemen te proberen alvorens je een keuze maakt.

5 reacties op “Rotatiesensor of krachtsensor”

  1. Bij de Bafang middenmotoren zouden jullie nog iets kunnen melden over de kracht- en/of rotatiesensor. Belangrijk: de Bafang M300 heeft alléén een rotatiesensor. Dikwijls wordt dit niet of slecht vermeld bij fietsen die op internet worden aangeboden. Zelfs op de Cortina website.
    M400: 80 nm, kracht- én rotatiesensor
    M420: 80 nm, kracht-, rotatie- én schakelsensor (vermindert kracht op naaf bij schakelen)
    M300: 80 nm, alleen rotatiesensor
    M200: 65 nm, kracht- én rotatiesensor
    Met groet,

    1. Jean Pierre van Reijmersdal

      Bedankt voor je aanvullingen. Ik ben voor mijn vrouw op zoek naar een miets met rotatiemotor, ze heeft nu een Sparta. Met jouw info weet ik nu meer.

      1. Jean Pierre van Reijmersdal

        Dit is gedacht vanuit een gezond, krachtig iemand. Met een lichamelijke beperking kom je gewoon uit op een rotatiesensor. Door schade en schande dit ervaren.

  2. Raar verhaal. Mensen met minder kracht in hun benen wordt een rotatiesensor geadviseerd terwijl een fiets met rotatiesensor pas voordeel van de motor krijgt als er minstens een omwenteling is gemaakt. Terwijl een krachtsensor meteen in actie komt. Je zou denken dat mensen met minder kracht in hun benen beter af zijn met een krachtsensor (of een combo van beiden natuurlijk).

    Waar ik het wel mee eens ben is dat het fietsen met een rotatiesensor of krachtsensor een wereld van verschil is. In mijn ogen geeft een krachtsensor (al dan niet in combinatie met een rotatiesensor) veruit de beste rijervaring.

  3. Dat is helemaal geen raar verhaal. Ik heb een Flyer gehad en daar had ik grote moeite mee om de pedalen rond te krijgen doordat ik aardig wat kracht moest zetten, als je geen kracht zet draaien ook de pedalen niet goed. Ben daar na overgegaan op een Sparta Emotion, en dat is werkelijk waar een wereld van verschil. Niks geen kracht, alleen een beetje rond peddelen en hij gaat als een speer

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *