E-Bike garantie

Hoeveel garantie zit er op een E-Bike?

Hoeveel garantie zit er op een E-Bike?

Hoe lang zit er garantie op je nieuwe elektrische fiets? En kun je E-Bike garantie verlengen? En wat valt er precies onder de E-Bike garantie?

Let op: De garantie waar wij het over hebben geld voor nieuwe elektrische fietsen. Als je een tweedehands E-Bike koopt zit hier vaak 1-3 maanden garantie op. Ook is dit garantie vanuit de verkoper en geen fabrieksgarantie. Hiervoor kunnen dus ook andere voorwaarden gelden.

Hoe lang zit er garantie op een E-Bike?

Op de meeste elektrische fietsen zit 2 jaar fabrieksgarantie. Op een frame zit soms wel 5 of 10 jaar garantie. Echter mankeert er bijna nooit iets aan het frame. De normale fabrieksgarantie is dus het belangrijkste.

Sommige fabrikanten bieden zelf al verlengde fabrieksgarantie aan.

Garantie verlengen

Je kunt garantie bijkopen bij verzekeraars. De verzekeraar kan de garantie verlengen tot 5 jaar. Dit doe je vaak in combinatie met een diefstal en schade verzekering.

De kosten van het verlengen van de E-Bike garantie hangen af van de aanschafprijs van je fiets. Wat de precieze kosten zijn kun je overleggen in de winkel waar je de fiets gaat aanschaffen.

Wettelijke garantie fiets

Er is wettelijk vastgelegd dat je recht hebt op een goed functionerend product. Echter is er bij fietsen moeilijk te bepalen wat precies onder slijtage valt, wat voorkomen had kunnen worden door goed onderhoud en wat nou echt garantie is. Lees hier meer over wettelijke garantie.

Wat valt er onder E-Bike garantie?

De fabrieksgarantie zit altijd op de draaiende delen (trappassen, naven, balhoofd etc.) echter is dit wel bij normaal onderhoud. Het belangrijkste is natuurlijk de garantie op de accu, motor, controller, display etc. 

Gaat je accu binnen 2 jaar kapot? Dan heb je recht op een nieuwe. Ditzelfde geld ook voor de motor. Als er bijvoorbeeld vocht in je display zit bij normaal gebruik zou je hier ook onder garantie een nieuwe voor moeten krijgen.

Als je je fiets goed onderhoud en af en toe wegbrengt voor een servicebeurt heb je dus altijd recht op fabrieksgarantie. Wel is het belangrijk om te beseffen dat niet iedere klacht onder fabrieksgarantie zal vallen. Doortrappende versnellingen zijn bijvoorbeeld een kwestie van onderhoud. Ook vallen slijtage onderdelen niet onder de garantie. Denk bijvoorbeeld aan verlichting, ketting, banden etc. Ook kunnen lagers slijtage vertonen bij zwaarder gebruik.

Garantie elektrische fiets accu

Op een accu zit ook 2 jaar garantie. Echter is dit alleen als de accu stopt met werken, hapert, uitvalt of dergelijke klachten. Als de accu capaciteit verminderd valt dit niet onder de garantie. Dit doet eigenlijk iedere accu. Naar verloop van tijd zal de actieradius minder worden. Dit valt meestal niet binnen de garantie tenzij de capaciteit van het ene op het andere moment extreem afneemt. 

Wel of geen fabrieksgarantie?

Hieronder een overzicht van wat in ieder geval wel onder de garantie moet vallen. Uiteraard kan dit iets afwijken per fabrikant maar over het algemeen is dit aannemelijk.

Wel garantie

  • Accu
  • Motor
  • Display
  • Controller
  • Sensoren

Twijfelgeval

  • Wielen
  • Versnellingen (bij goed onderhoud wel, bij matig onderhoud niet)
  • lagers, trapas, balhoofd

Geen garantie

  • Banden
  • Verlichting
  • Ketting
  • Tandwielen
  • Kabels
  • Remblokken, remschijven

Problemen buiten de garantie periode

Stopt je elektrische fiets er na 2,5 jaar mee en heb je geen verlengde garantie? Dan heb je in principe geen poot om op te staan. Wel is het aan te raden om naar de fietsenwinkel te gaan waar je de fiets hebt aangeschaft en netjes te vragen of er iets van coulance toegepast kan worden. In goed overleg belt de fietsenwinkel vaak de fabrikant op en kunnen jullie de schade met zijn allen delen. Als de fabrikant en fietsenwinkel de producten tegen inkoop leveren scheelt dit vaak al een hele hoop. Een servicegerichte goede winkel zal dit tegen gereduceerd tarief monteren. Dit kan flink schelen op de uiteindelijke rekening.

Dit scenario zal zich wel alleen voordoen bij een goede en servicegerichte fietsenwinkel. Daarom is het goed om vooraf goed te kijken waar je je fiets aanschaft. Als je je fiets aanschaft bij een webshop of fietsenwinkel die altijd hoge kortingen geeft is de kans kleiner dat er coulance toegepast word. Er is immers al gesneden in de marge en er is minder ruimte om de klant tegemoet te komen.

Het advies is om altijd met de vakhandel in gesprek te gaan en te kijken of jullie er samen uit kunnen komen. In veel gevallen zul je een deel van de reparatie voor je rekening moeten nemen maar vaak willen de fabrikant en winkel wel meewerken aan een constructie die niemand al te veel geld kost.

Lees hier meer over veel voorkomende problemen met elektrische fietsen.

2 reacties op “Hoeveel garantie zit er op een E-Bike?”

  1. amslod heeft een zeer slechte garantie op een e bike van een 1 jaar oud en 3000km fietsen.
    het is nl zo dat op tandwielen en ketting van een fiets van 1 jaar oud voor eigen rekening komen .tandwielen die na een jaar versleten zijn is volgens anwb hulpdienst een slechte zaak.

  2. Ik heb in mei 2021 een Cube Touring Hybrid EXC 500 gekocht, binnen een jaar kreeg ik problemen met ketting en tandwielen. Door de drukte en niet kunnen leveren van tandwielen heeft het 15 maanden geduurd voor dat alles was gerepareerd, totale kosten tegen de 200 euros, ketting en tandwielen. Dealer zegt geen garantie op draaiende delen. Volgens de Cube site heb ik op overige onderdelen 2 jaar garantie. Wat is waar?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *