Accu reviseren of vervangen

Accu vervangen of reviseren

Accu vervangen of reviseren

Als je een elektrische fiets hebt krijg je hier gegarandeerd mee te maken, de accu word minder. Helaas is dit onoverkomelijk. Net zoals bij bijvoorbeeld je telefoon word de accu naarmate hij ouder word steeds iets minder. Misschien kun je in eerste instantie wel 80 kilometer met je e-bike fietsen en is dat na een paar jaar nog maar 20 kilometer. Ook kan het zijn dat de accu op een gegeven moment helemaal niet meer werkt. 

Een vervangende accu voor je elektrische fiets is nogal duur. Vaak betaal je voor een accu tussen de 300 en de 600 euro afhangende van het merk en de capaciteit. Vaak kiezen mensen met oudere fietsen ervoor om de hele fiets te vervangen in plaats van alleen de accu. Dit is natuurlijk ook een oplossing maar wel altijd duurder dan alleen een vervangende accu of accu revisie.

Wanneer weet je dat je accu vervangen of gereviseerd moet worden?

Fiets accu’s zijn over het algemeen aan revisie of vervanging toe wanneer de accu

  • Een zwaar verminderde actieradius heeft
  • Niet volledig oplaad
  • Heel erg langzaam oplaad 
  • Helemaal niet meer werkt
  • Beschadigd is

Wanneer kun je een accu reviseren?

Je kunt de accu laten reviseren wanneer de capaciteit minder word, wanneer hij niet volledig oplaad of wanneer hij langzaam oplaad. Je hebt niet 100% zekerheid dat dit met reviseren verholpen kan worden maar in de meeste gevallen wel.

Accu reviseren

Het reviseren van de accu is eigenlijk het vervangen van cellen. Een accu pakket bestaat uit meerdere cellen. Dit lijkt op een soort pakket met heel veel batterijen. Dit vormt samen de accu. Wanneer je actieradius minder word ligt dit meestal aan de cellen. Je zou dus nu de accu kunnen laten reviseren. Doe dit wel altijd bij een professioneel bedrijf en bij voorkeur niet bij de buurman die cellen heeft besteld via Ali Expres. Verkeerd in elkaar zetten van een accu kan zorgen voor gevaarlijke situaties. Accu’s kunnen erg warm worden en in extreme gevallen zelfs in de brand vliegen.

Daarnaast is het van belang dat de goede cellen gebruikt worden. Cellen zijn verkrijgbaar in verschillende kwaliteiten en in verschillende prijsklassen.

Accu vervangen

Als je je accu vervangt word de gehele accu inclusief behuizing en elektronica vervangen. Dus niet alleen de cellen. Heb je bijvoorbeeld wel eens dat de lader niet goed contact maakt omdat de connector van je accu beschadigd is? Dit soort problemen zijn direct verholpen als je de complete accu vervangt. Vaak heb je op een nieuwe accu ook weer nieuwe fabrieksgarantie. Dit kan ook een reden zijn om te kiezen voor vervangen in plaats van revisie.

Vaak kun je als je je accu laat vervangen ook opnieuw kiezen wat voor capaciteit je graag wil. Ben je benieuwd hoe ver je met welke accu kunt fietsen? Dat lees je hier: Hoe ver kun je fietsen op een accu?

Prijsverschil reviseren of vervangen

De prijzen kunnen voor zowel reviseren als vervangen erg verschillen. Gazelle accu’s zijn bijvoorbeeld vaak duurder dan accu’s van andere merken. Ook maakt de capaciteit heel veel uit voor de prijs. Informeer daarom goed naar de prijzen van zowel revisie als een nieuwe. Vaak zien we dat een nieuwe accu maar een klein beetje duurder is. 

Accu revisie zelf doen

Zoals eerder al een beetje vermeld, het is belangrijk om revisie door een professional te laten doen en dit niet zelf in je schuurtje te doen als je er geen verstand van hebt. Het is prima te doen maar de risico’s die het met zich mee neemt zijn niet goed te overzien. Daarom is het niet aan te raden om zelf accu’s te reviseren. 

Conclusie

In de meeste gevallen is het beter om een accu te vervangen omdat de prijs verschillen tussen vervangen en reviseren vaak erg klein zijn. Als het 100 euro scheelt kun je altijd beter een nieuwe accu kiezen zodat ook alle elektronica en de behuizing vervangen word.

Reviseren is natuurlijk wel een goede optie als er geen nieuwe accu meer beschikbaar is. Dit kan gebeuren bij oudere fietsen. Niet alle accu’s blijven altijd leverbaar.

7 reacties op “Accu vervangen of reviseren”

  1. Ik begrijp alleen niet waarom het reviseren van een accu zo duur is, zeker omdat het vaak alleen een kwestie is van het vervangen van de cellen.

    1. Nu is de Ebike bond niet thuis he? Nu je de hamvraag stelt. Lijkt op de policy van de fietsfarieken hier gehekeld . Wat iscer een hoop hypocratie in de wereld waarc e zo wordt genept.
      ( Tol Hanse)

    2. het is maatwerk en je moet weten wat je doet. dit samen met de juiste merk batterijcellen die duurder zijn en de juiste materialen zoals puur nikkelstrip en een profesionele micropuntlasmachine die vaak al 20K kosten is het niet gek dat een revisie niet voor 100euro kan. men moet garantie geven is een goede revisie is men 4 tot 5 uur mee bezig. Je hebt dan wel een accu met meer energie als een nieuwe+garantie voor veel minder geld(soms tot wel 150 a 200euro goedkoper)

  2. Hallo Jannie en P,

    De revisies worden uitgevoerd door onafhankelijke bedrijven. Ik ga er vanuit dat de dit een klusje is wat tijd kost en dat de kosten hier ook in zitten.

    Als u uw huis laat schilderen is de verf ook een fractie van de prijs.

    Om een echt uitgebreid antwoord te krijgen kunt u denk ik het beste contact opnemen met een revisie bedrijf.

  3. Het verhaal is in mijn ogen een beetje scheef omdat revisie veel meer winst dan enkel dat het goedkoper is.
    Met een revisie kan de bestaande accu met meer energie voorzien worden dan als deze af-fabriek nieuw was en voor stukken minder als een nieuwe accu.
    Grootste voordeel vind ik zelf dat zaken zoals een behuizing en printplaat/stekkers etc die gewoon nog jaren mee kunnnen worden herbruikt, hier moeten wij naar toe in Europa zodat wij ook echt recycelen/herbruiken wat nog goed is. Men denkt nog dat die kunstof hulsen en grondstoffen voor elektronica componenten uit de lucht komen vallen maar deze worden gewonnen uit mijnen/gemaakt met chemische rotzooi in China waar ze alle uitstoot gewoon zonder veel regels/filters/normen de lucht in blazen! dan denk men hier weer tja dat is daar…..maar het milieu heeft geen grenzen dus alles staat met elkaar in verbinding zowel in de lucht/zee/aarde.Gaat men door met deze extreme vervuiling dan is de schade niet meer omkeerbaar en krijgen wij allemaal nare ziektes! Denk dus niet alleen aan geld maar denk bewust na over dit soort zaken zou ik zeggen 😉
    Eerder verscheepten wij onze plastic troep naar China waar dit weer als verpakkingsmateriaal of product werd herbruikt maar ook zij willen deze zooi niet meer hebben en je ziet dat er hier een probleem aan het ontstaan is met bergen zooi die niet goed herbruikbaar is.

    Waarom is revisie duur(is maar wat je duur vind)
    Een goede Lithium merk batterij kost al snel €3,-
    De gemiddelde accu heeft circa 40 batterijen
    Kleine materialen zoals folie,isolatie papier en soldeer,lijm,krimpkous,puur nikkel strip en
    de stroom zijn ook al snel 30,- aan kosten.
    Een goede revisie op maat gaat als snel 4 uur werk in zitten als je weet wat je doet(de accu kent en vaker hebt gedaan).
    €150,- en voor het werk kom je ook al snel op €100,-
    moet er nog wat aan verdient worden voor de baas/het bedrijf €100,-
    totaal kom je dan als snel op 250,- ex btw
    Incl verzending en andere kosten zoals pand en reclame maken komt je dan per
    accu als snel op €350,- en dan heb je een 36V accu met 14Ah/500Wh merk cellen en garantie. Als de zelfde accu nieuw 500 of 600 of zelf 700euro kost vind ik die revisie echt win win voor consument en milieu!

    Al de commerciele website/bedrijven die alleen maar nieuw willen verkopen zouden een vervuilende tax moeten betalen en de duurzame revisie bedrijven wat groene subsidie moeten krijgen maar het probleem is dat de grote bedrijven die vervuilen juist geen tax betalen als ze vervuilen en een klein bedrijf wat duurzaam aan revisie doet moet gewoon e volle mep betalen. Ik hoop dat het covid virus de wereld wakker schud maar het lijkt er op dat jonge mensen het nog niet door hebben……er komen byzondere tijden aan en als men slim is past men zich hier op aan

    1. Hallo,

      Hartelijk dank voor deze waardevolle toevoeging. Heel veel goede punten die inderdaad meegenomen kunnen worden in het kiezen tussen vervangen of reviseren. Zeker het niet weg gooien van de andere elektronica is een goed punt.

  4. Mijn accu laten reviseren bij fietsaccu-repair Enschede en het was voor mijn Giant accu €165,- goedkoper uit en kreeg een upgrade met 15Ah ipv de nieuwe die maar 9Ah heeft!
    Heb 3 jaar garantie en kan er dik 70km mee fietsen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *