problemen elektrische fiets

Veel voorkomende problemen elektrische fiets

Veel voorkomende problemen elektrische fiets

Problemen met je elektrische fiets? In dit artikel gaan we veel voorkomende problemen met elektrische fietsen behandelen en bekijken hoe we dit op kunnen lossen.

Staat jouw probleem er niet tussen? Reageer dan even onder dit artikel zodat iemand anders je vraag wellicht kan beantwoorden.

Doet je probleem zich voor binnen 2 of 3 jaar? Ga dan altijd direct terug naar de dealer. Vaak kan deze de problemen oplossen. Als het onder de fabrieksgarantie valt helemaal gratis en als dat niet zo is vaak tegen een redelijk tarief.

Veel voorkomende problemen elektrische fiets

Onderstaande problemen elektrische fiets gaan we behandelen in dit artikel.

  • Voorwiel motor ratelt
  • Ondersteuning valt weg
  • Display hapert of valt uit
  • Vocht in het display
  • Accu rammelt
  • Fiets valt uit
  • Actieradius verminderd
  • Fiets trapt door

Voorwiel motor ratelt

In veel voorwiel motoren zitten kunststof tandwielen. Deze tandwielen willen na verloop van tijd wel eens gaan slijten of zelfs afbreken. Dit veroorzaakt een ratelend geluid in het voorwiel. Sommige motoren kunnen nog gerepareerd worden maar in de meeste gevallen zal de fietsenmaker adviseren om het voorwiel te vervangen. Een nieuw voorwiel met motor kost vaak tussen de 300 en 500 euro. Zorg dat je altijd naar de dealer toe gaat waar je je fiets gekocht hebt. Zelfs buiten de garantie kan deze vaak wel een motor leveren tegen inkoopsprijs om je uit de brand te helpen. Echter moet je nog steeds rekening houden met minimaal 300 euro.

Ondersteuning valt weg

Valt je ondersteuning af en toe weg? Of hapert de ondersteuning? Meestal is dit een sensor probleem. Fietsen met een voorwiel motor hebben vaak een rotatie sensor. Deze is te vinden in de buurt van je trapas. Zolang de crank draait ondersteunt de motor. Als deze sensor vies is of op een andere manier niet goed draait valt de ondersteuning weg. Dit kan altijd zijn maar het kan ook zijn dat hij zo nu en dan weg valt. Vaak kun je deze sensor schoonmaken en in het ergste geval vervangen.

Bij een middenmotor is dit vaak een wat groter probleem. Deze heeft een krachtsensor welke in de motor zelf zit. Die kun je dus niet zomaar even smeren of schoonmaken.

Display hapert

Display hapert of valt uit

Hapert je display? Valt hij soms uit of werkt je display helemaal niet meer? Veel displays kun je van je fiets af halen om diefstal te voorkomen. Je neemt de display dan mee naar binnen als je fiets buiten staat. Het idee is goed alleen in de praktijk word dit een zwak punt van je elektrische fiets. Door deze display vaak er op en er af te klikken slijt de houder of het display waardoor de contacten op termijn minder goed gaan werken. Bij dit type display zie je vaak aan de achterkant koperkleurige puntjes zitten. Zorg dat deze puntjes goed schoon zijn. Als je al een beetje corrosie ziet kun je de contactpuntjes schoonmaken met een stukje staalwol of schuurpapier. Doe dit wel voorzichtig want je wil de rest van het display niet beschadigen.

Zit er ruimte op het display waardoor hij niet goed contact maakt? Om dit weer perfect op te lossen zul je de display en bevestiging op het stuur moeten vervangen. Dit is vaak erg prijzig. Bij een oude fiets kun je zit vaak oplossen met wat stukjes tape. Is de slede waar de display in komt een beetje versleten? Plak dan een stukje tape aan de bovenkant van de slede zodat het display goed strak naar beneden gedrukt word. Vaak is het dan wel weer even opgelost. Probeer vanaf dat moment het display wel altijd te laten zitten.

Ook kun je het display vast lijmen. Dit is niet de beste optie maar als hij nu al helemaal niet meer werkt heb je weinig te verliezen.

Vocht in het display

Ook vocht in het display is een veel voorkomend probleem. Vaak is dit niet zo’n probleem. Bij plotselinge temperatuur wisselingen zie je wel eens een soort waas over je scherm. Als je je fiets even binnen zet in het hok is dit vaak zo weer weg. Blijft je display slecht leesbaar? Dan zul je deze toch moeten vervangen.

Accu rammelt

Accu rammelt

Heb je een accu onder de bagagedrager en rammelt deze tijdens het fietsen? Ook dit is een veel voorkomend probleem. Vaak komt dit omdat de accu slede niet helemaal goed gemonteerd is. Je kunt dit verhelpen door 1 van de bevestingspunten te verhogen.

  1. Trek de accu uit de accu slede
  2. Draai 1 van de bevestiging boutjes los (dit zijn er vaak 4)
  3. Plaats onder de accu slede tussen de slede en het frame een ringetje
  4. Monteer de bevestingsbout weer

Op deze manier zorg je ervoor dat de accu weer strak in de slede komt te zitten. Soms is 1 ringetje genoeg, soms heb je meerdere ringetjes nodig om het op te lossen.

Fiets valt uit bij hoge ondersteuning

Valt je fiets uit tijdens het fietsen? Als een accu op termijn minder word kan deze soms niet meer de optimale capaciteit leveren. Als je je fiets dan in de hoogste ondersteuningsstand zet valt deze uit omdat hij het simpelweg niet meer trekt. Vaak werkt je accu dan nog wel in de lagere standen maar valt hij uit bij hoge belasting.

De enige oplossing hiervoor is de accu laten reviseren of om de accu helemaal te vervangen.

Actieradius verminderd

Dit is niet eens een veel voorkomend probleem maar zelfs een onvermijdelijk probleem. De accu van je elektrische fiets word op termijn minder. Net zoals de accu van bijvoorbeeld je telefoon. In eerste instantie doe je een paar dagen met een accu lading en dat word steeds iets minder. Dit is ook zo met de accu van je elektrische fiets. Je kunt de accu vervangen of laten reviseren. Ook kun je deze tips toepassen om je actieradius te vergroten.

Fiets trapt door

Dit probleem komt niet alleen voor bij elektrische fietsen maar ook bij normale fietsen. In 9 van de 10 gevallen heeft dit te maken met de afstelling van je versnellingen. Als de afstelling niet goed is trapt je fiets door. Hoe je dit op kunt lossen lees je hier: E-Bike versnelling afstellen

Denk je dat het ergens anders aan ligt? Hier is een uitgebreid artikel over doortrappen: Waarom trapt mijn fiets door?

Staan jouw elektrische fiets problemen er nog niet tussen? Reageer dan even onder dit artikel en we zullen onze uiterste best doen je vraag te beantwoorden.

32 reacties op “Veel voorkomende problemen elektrische fiets”

    1. Engelen christel

      Mijn batterij geeft aan dat ze helemaal geladen is, maar als ik ze in mijn fiets steek en wil aanzetten gaat dat niet. Heb een sparta B 300 batterij.

      1. enigzins summiere omschrijving. Heb zelf ook sparta met bosch. Mogelijkheid 1; je bedieningspaneel zit niet ver genoeg op de houder of er zit water tussen de kontakten van houder en bedieningspaneeel.. Mogelijkheid 2; reset je accu door op het aan/uitknopje te drukken dat naast de laadindicatie vd accu zit. zijkant, links achter.

      2. Hubert Savelberg

        Heb een Minerva vouwfiets. 2 Akkus. 1 keer gereden. 50 km. Nu Nu naar Zeeland met de auto en probeer de fiets, geeft met beide Akkus geen display en ook geen ondersteuning. Hoe kan ik de bedrading in het Akkukastje controleren, kan ken dat openmaken?

  1. H van der Heide

    Onze fietsen worden tussen tijds begrensd. Is dat normaal? Bijvoorbeeld in stand valt ondersteuning weg vanaf 16km en moet je naar 3 als je harder wil met ondersteuning. Vanaf 20 km valt ondersteuning weg in stand 3 en moet je naar 4. Klopt dat wel?

    1. Ik heb een vraag over E-drive regelaar 36v 12A. Regelmatig uitvallen motor na ca. 20km fietsen. Accu is 100% goed.
      Kan het een storing zijn in de controller b.v. warmte ontwikkeling ? Wat is daar dan aan te doen ? Bij voorbaat dank.
      Met vriendelijke groet,

      1. Hanneke Schuitemaker

        Heb een MC. Vorig jaar accu gereviseerd. Als ik nu ga fietsen heb ik eerste paar minuten geen ondersteuning, en soms ook weer wel! De sensor is nagekekenen die staat goed!
        Heeft u een oplossing voor mij?

        1. is storing communicatie display computer met accu management computer. kan zijn dat display accu leeg us en pas gaat wrrken als er stroom van de grote accu zorgt voor opladen. accu in display vernieuwen of/en batterij management print vervangen.

    2. Mijn display van mijn votani werkt niet meer, geen lampje doet het meer. Er is niets leesbaar op het scherm. Heb de display al aan de lader maar er verandert niets en fiets is opgeladen. Hoe kan ik het oplossen? Iemand een oplossing?

  2. Mijn trappers blokkeren.
    Ik kan dan nog wel terug trappen maar vooruit maar zodra ik vooruit wil trappen slaat de boel gelijk weer vast.
    Tijdens het trappen voel ik dat het gaat gebeuren. Het trappen wordt zwaarder en slaat vast. Dit gebeurd binnen een paar seconden.
    Ik heb de fietsenmaker er al eens naar laten kijken maar die kan het vastlopen niet reproduceren en weet het daarom niet.
    Hopelijk weet iemand hier wat het probleem is.

  3. Twist elegance, display toont onderin, uitschakelen.
    Accu is vol, verder reageert hij nergens op.
    Dus niet uit of aan te zetten en ondersteuning werkt dus niet.

    1. Heb ik ook met mijn Giant van 10 maanden oud. Display kapot en omdat daar ook gelijk de controller inzit doet de fiets niets meer. In afwachting van een nieuw display heeft de fietsenwinkel een simpel knoppenpaneeltje op het stuur erbij gezet. Werkt maar zonder display is de ondersteuning wat lastiger te regelen. Komt helaas vaker voor bij Giants. Jammer, verder fijne fiets.

  4. A. Remmerswaal

    Één van de vier contactpuntjes waar je de accu op aan moet sluiten is afgebroken van mijn Gazelle elektrische fiets.
    Kan dat hersteld worden?

    1. Heb en batavus genova 7.
      De ondersteuning valt uit op stand 5.
      1tot4 is goed.
      Heb de sensor schoon gemaakt.
      En de aansluiting van accu.
      De voltages is goed 38+volt.
      Wat kan dat zijn.
      Mvg harry

      1. Hoi,

        Waarschijnlijk heeft dit toch met de accu van doen. Dat hij het bij zwaardere belasting net niet trekt. Wellicht kun je eens een uitgebreid accu rapport laten maken? Dan meten ze vaak ook wat de accu doet onder zwaardere belasting.

  5. Hoi ik heb ebike van koga fietst goed maar plots kan ik niet meer op mijn stand zetten van eco normaal of power de rest werkt alles nog perfect iemand idee wat kan zijn

  6. Tijdens het rijden op mijn electrische Sparta fiets schiet hij ineens naar voren en remt dan ook weer af. Er is een paar keer naar gekeken en de sensor is weer afgesteld maar hij heeft nog steeds de neiging om dit te doen. Geeft zeer onveilig gevoel. De fiets heeft nét een grote beurt gehad en kreeg een nieuwe accu omdat hij al wat ouder is. Wat te doen? Moet er een nieuwe sensor in?

  7. Batavus Monaco e go geeft storing op display: motor overhead ondersteuning valt uit, ook gashendel werkt dan niet.
    Hebben meerderen dit ondervonden? is er een oplossing voor?

  8. Pingback: Hoeveel garantie zit er op een E-Bike? - Elektrische fiets garantie

  9. Ik heb een giant elektrische fiets gekocht vorige week, achter de display zit een ingang voor een kabeltje om de telefoon op te laden maar de telefoon laad niet op, wat kan ik hieraan doen?

  10. Ik heb sinds een jaar een elektrische fiets van Stella. Hij fietst plotseling instabiel: alsof er een wiel los zit of slag in het wiel zit: beide is echter niet aan de orde. Wat kan dit zijn?

    1. Zou het kunnen dat de spaken los zitten? Ook is speling op een (achter) wiel een veel voorkomend probleem.

      Daarnaast nog een hele simpele; als de bandenspanning te laag is kan het ook zijn dat de fiets gaat zwabberen.

      Succes!

      1. Hoi, ik heb een Sparta ion m-gear energy inside met accu in het frame! Mijn display maakt wel contact maar kan hem niet meer op de standen/ ondersteuning krijgen, op het display kan ik hem op 1,2,3 zetten en dat doet hij dus niet meer waardoor ik dus niet meer elektrisch fiets, de accu laad nog gewoon op en alles brand ook op het display! Het is een kleine vierkante display die ik er ook af kan halen.

  11. Hoi, ik heb een dolce vita van Stella en al m’n lampjes knipperen op m’n accu met als gevolg dat ik hem niet aan krijg. Als ik de oplader aansluit, knippert de oplader rood/groen
    Iemand tips? Alvast bedankt

  12. Ik heb een Gazelle met Bosch middenmotor en Nuvinci systeem. Van het één op het andere moment valt de display inclusief ondersteuning gedeeltelijk uit; alles blijft zichtbaar op het display behalve de snelheid die ik op dat moment rijdt. Duurt ongeveer 7 seconden en daarna geeft hij de snelheid weer aan maar begint bij 0 en loopt dan op. na max 5 seconden (krap!) gaat hij weer uit. Op het moment dat hij de snelheid niet meer aangeeft is ook de aanduiding in het display bij het rechterhandvat uit… het maakt niet uit of hij dan op manual of automaat staat. Resetten via de knop op die rechter display werkt niet. Erg vermoeiend omdat hij continu andere ondersteuning/tegenwerking geeft. Iemand bekent moet dit probleem en eventuele oplossing hiervoor?

  13. Problleem met accu goud bij gazelle fiets
    Volledig opgeladen maar bij 80% volle accu valt deze uit .
    Accu is ongeveer 2.5 a 3 jaar oud.
    Wat zou ik zelf eraan kunnen doen?
    Mjss iemand idee wat lan zijn
    Alvast bedankt

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *